In between days

Mellandagar måste ju vara bland det bästa. Efter några dagars julfirande hos mor och far är det lätt hänt att en viss naggande irritation, som nog endast föräldrar kan utlösa hos sin avkomma, börjar infinna sig. Då är det extra skönt att komma hem till sig igen, loda runt och vara lös och ledig, slippa äta julmat och bara träffa den sortens nära och kära som man själv har valt, och inte de som redan råkade finnas på plats när man anlände till jordelivet. Inget ont om föräldrarna, de är hur bra som helst, men umgänge med dem flera dagar i rad tenderar tyvärr ta fram det sämsta hos både dem och mig.

Mellandagar gör sig förstås bäst om man undviker stan. Det har än så länge gått jättebra och jag tänkte nöja mig med lite mellandagsshopping på nätet i år. En sån här lutar det åt: 


Än har jag inte tryckt på köp-knappen så skriv gärna en kommentar om någon skulle ha en åsikt om modellen i fråga eller tips på någon annan fantastiskt bra pulsklocka med GPS som jag borde överväga.

Igår avnjöt jag icke-julmat på Gandhi och såg The girl with the Dragon tatto på bio. Jag har inte sett den svenska versionen och kan därför bara jämföra med böckerna. Som film tycker jag att den var helt okej och med överlag bra skådespelare men den kändes lite väl komprimerad. Jag gick ju runt i månader och lyssnade på Milleniumtrilogin som ljudbok så det kändes en smula rumphugget att få in hela första delen på 2,5 timme.

Mellandagslax

En laxsida
2 paprikor
1 purjolök
1 zucchini
olivolja
parmesanost
ströbröd
persilja
risoni

Sås:
1 burk créme fraiche
fiskfond
vitt vin
rivet limeskal

Skär grönsakerna i mindre bitar och lägg purjon i botten av en långpanna. 
Lägg laxsidan på och övriga grönsaker runt om. Salta och peppra och häll lite olivolja på grönisarna.
Riv parmesanost och blanda med ströbröd och persilja, salt och peppar. Täck laxen med detta. 
Tillaga i ugnen ca 20-30 minuter i 200 grader, beroende på hur tjock laxen är. 
Koka risoni mot slutet och gör allra sist såsen. Blanda bara allt i en kastrull och låt koka ihop. Hade jag haft basilika hade den lätt hamnat i denna sås men man kan inte få allt här i världen. 

Såsen fick en överraskande och omotiverad smak av glögg och den verkade komma från matlagningsvinet. Det var väldigt besynnerligt och drog ner helhetsbetyget något. Ändå blev det en åtta, mycket tack vare att laxen i sig var så förbannat god. Som alltid med fisk handlar det om att inte övertillaga. Det ska vara rosa inuti, mycket viktigt. 

Rosa!!!

Kommentarer