Oxveckor föder föga inspiration

Oxveckor är vad vi har. Jag tröstar mig med att det enligt Språkrådet ända sedan bondesamhället har varit ett etablerat och legitimt tillstånd och att fler alltså lider med mig just nu. Enligt Wikipedia: 

Oxveckorna, är enligt nyare muntlig tradition, perioden efter trettonhelgen fram till och med fettisdagen. Dessa veckor upplevs oftast som tröga och tunga, därav ox- i förleden. För många utgörs periodens slut av sportlovet och en därefter tydlig ljusare period, företrädesvis om morgnarna.

I en betydligt äldre tradition avses tiden mellan midsommar och allhelgonahelgen. Efter midsommar fanns det nämligen inga helger som bröt det årliga tunga arbetet mellan vårbruket och skördetiden med allt sitt efterarbete. ("Man fick slita som en oxe.")
I äldre tider i Ångermanland kallade man perioden 9 veckor efter jul för oxveckorna. Det var den kalla mörka högvintern. Räknar man från 3:e dag jul och 9 veckor framåt kommer man till 28 februari. Sedan börjar en behagligare del av vintern, senvintern när ljuset börjar komma tillbaka och solen värmer mer.

Jag har väl inte direkt slitit som en oxe sedan trettonhelgen men jag har inte varit på mitt bästa solskenshumör. Oxveckor föder föga inspiration och på matlagningsfronten är det inget undantag. Nej, jag tänker inte blogga om tacos och blodpudding så jag håller käften tills inspirationen kommer tillbaka (28 februari?). Däremot kan jag delge ett recept på en kladdkaka jag gjorde förra helgen. Den blev inte särskilt kladdig i och för sig men jag tycker faktiskt inte att det måste drypa om kladdkaka för att den ska vara god. Men om det känns viktigt är det väl bara att modfiera receptet som man vill. Ursprungsreceptet kommer från kladdkakor.se men jag har gjort om det lite. I ärlighetens namn minns jag inte exakt hur mycket lakritspulver jag tog men det smakade ordentligt med lakrits i slutändan. Är du smart smakar du av chokladsmeten. 

Kladdkaka med lakrits

Bild från kladdkakor.se
100 g smör
100 g mörk choklad
2 ägg
2 msk ljus sirap
3 msk kakao
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk lakritspulver
1,5 krm salt
1 krm bakpulver


Vispa ihop ägg och socker.
Smält smöret. Bryt ner chokladen i kastrullen och låt smälta. Blanda ner lakritspulvret. 
Rör ihop de torra ingredienserna.
Blanda ner chokladblandningen i äggblandningen och tillsätt sirapen. Rör ner torrvarorna. 
Grädda i en smord form med löstagbar kant i 175 grader i ca 15-20 minuter. Kakan kommer att stelna om den står en stund så provstickan bör vara lite kladdig oavsett hur kladdig du vill ha kakan. 

En variant jag skulle vilja prova är med mintchoklad. Den misslyckade fudgen jag gjorde i julas hade ju den smaksättningen. Jag vet inte om jag nämnde det, men efter att ha kokat om fudgen (läs såsen) blev den istället hyfsat hård kola. Inte riktigt vad jag hade planerat men smaken blev väldigt bra och det var just kombinationen mörk mintchoklad och lakrits som gjorde det. 

En anledning till varför jag provade den här typen av kladdkaka var bakpulvret. Jag ville helt enkelt veta vad poängen är med att ha ett kryddmått bakpulver. Min teori är att det var en bidragande orsak till att konsistensen blev lite mer seg än kladdig men jag vet faktiskt inte. Man skulle ju även vispa äggen, i vanlig kladdkaka utan bakpulver ska de inte vispas. Det här måste ju höra ihop antar jag. Men om man skulle ta typ 1 tsk bakpulver föreställer jag mig att det blir som en sockerkaka i konsistensen och det vill man ju inte. Bara spekulationer, finns det någon rutinerad bagare/kemist här får ni gärna kommentera detta. 

Kommentarer

  1. Lakritsvarianten var mycket smaklig! Kladdkaka kommer ju i hundra varianter, jag tycker bäst om de mjuksega hemmavarianterna och har inget emot en lite hållfastare kant, på café vill jag ha de som är tryffellika med kakaopuder.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar