Fläsklägg och rotmos

Man kan ju inte bara damma av gamla klassiker utan ibland måste man ju ur bekvämlighetszonen och prova något galet. Idag blev detta galna fläsklägg och rotmos. Det har jag aldrig ätit tidigare och skulle heller aldrig ha kommit på tanken tidigare. Men jag är inte den som är den och det mesta är ju trots allt värt att prova. 

Fläsklägg med rotmos

Jaha, ska man äta det där?
ca 1,5 kg rimmad fläsklägg med ben
1 morot
1 gul lök
3 lagerblad
10 svartpepparkorn
1 kålrot
5 morötter
2 potatisar
1 liten bit rotselleri
smör
peppar

Lägg fläsläggen i en stor gryta och häll på vatten så att det täcker. Koka upp och skumma. 
Skala och skär lök och morot i mindre bitar och lägg i grytan. Låt det koka ca 1,5-2 timmar tills köttet känns mört. 
När fläskläggen har kokat klart: Skala och skär rotsakerna i mindre bitar. Häll på spad från fläskläggen och koka rotsakerna i spaden. Spara lite spad som fläskläggen får ligga och vänta i. 
Häll av spadet från rotsakerna men spara det. Mosa/stöt, blanda i smör och späd med kokspadet till önskad konsistens. 
Servera med stark, grovkornig senap. Syltlök passar också bra till. 

Bonniers Stora Kokbok från 1961 ringde. Den ville ha sin
mat tillbaka.

Med låga förväntningar blev det inte chockerande dåligt. Men inte så fantastiskt heller. Det var ganska mycket slafs och fett och jag fick en svårdefinierad olustig känsla i både kropp och själ efteråt. Egentligen är jag inte så hemskt förtjust i den utpräglade fläsksmaken över huvud taget så jag är inte så förvånad över att det inte blev någon favorit. Med ett helhetsbetyg på fem eller möjligtvis en svag sexa av tio konstaterar jag att jag inte kommer att göra det igen. Rotmos däremot är bomben.

Det där skulle man däremot inte äta. Usch och dubbelusch. 

Kommentarer