Kontraster

Temat för förra helgen var 150 knyck, fullt ös och 8 timmars träning då jag befann mig på The Nike Blast i Globen med Mikaela och Anna. Grymt kul helg var det och vi hann förutom att träna med att träffa både Sara, Pernilla och Jenny. Eftersom jag inte har träffat Jenny på två år var det förstås extra kul och jag var ju hemskt nyfiken på att se huruvida hon hade blivit en ny människa efter sina eskapader i Thailand och Vietnam och nu när hon blivit förälder. Det var väl för väl att jag kunde konstatera att hon dels verkade vara samma person fortfarande, dels att hon verkade tillfreds med sin nya tillvaro. 

systembolaget.se
Det efterföljande temat efter denna helg blev förstås en förkylning (nu igen!!!?) så tempot denna helg har varit betydligt lägre. Nu känner jag mig hyfsat pigg men och vansinnigt rastlös efter att inte ha tränat på en vecka. Om jag inte riskerar att snora ner alla mina medmänniskor ska jag försöka rasta mig på Iksu imorgon så kanske jag blir som folk igen. Handla, laga mat och äta mat har väl annars varit ungefär det enda jag har ägnat mig åt den här helgen. Eftersom jag var i Stockholm när Rebecca fyllde år passade vi på att fira henne lite igår istället med lite mat. Ganska mycket mat egentligen. Och vin. Ganska mycket vin. Till förrätt grillade vi halloumiskivor som vi la på en salladsbädd bestående av den bästa salladsmixen,Vintermix, päron, balsamvinägrett och saltrostade valnötter. Till det drack vi Sancerre Domaine de la Villaudière (5338), ett torrt, friskt och fruktigt franskt vin på Sauvignon blanc. Mycket smaskigt var det, kostar 129 kronor på favoritaffären.

systembolaget.se
Till huvudrätt blev det renskav i kryddig portvinssås med svamp och jordärtskocka. Detta recept har jag bloggat om tidigare och det finns även att läsa på Systembolagets hemsida. Det kan jag verkligen rekommendera för det är väldigt gott men inte alls svårt eller jobbigt (det svåraste brukar vara att få tag på jordärtskocka). Efter vintips från DN fastnade jag för ett vin i budgetklassen som jag trodde skulle passa bra till den här maten. Naturligtvis hade jag rätt och det heter Terre de Mistral (2167) och är ett smakrikt, kryddigt och mustigt vin från Rhônedalen. Helt klart värt sina 67 kronor måste jag säga. Jag tror att jag ska börja gå efter vintipsen i DN oftare. Tre andra viner i detta tips införskaffade jag i samma veva och dessa var italienska. Jag avser att återkomma med ett utlåtande efter genomförd konsumtion. 


systembolaget.se
Till efterrätt körde vi på det vinnande konceptet mixa frysta bär med kesella och smaksätt med lite lime och vanilj- och florsocker. Enkelt och gott och min personliga favorit är att använda mango. Denna gång provade vi dock en smothiemix från ICA vilken består av ca 65 procent jordgubbar och 35 procent banan. Jag inbillade mig att bananerna mest skulle tillföra en trevlig konsistens och sötma men de visade sig ta över hela anrättningen. Även efter utspädning med lite hallon vi hittade i frysen var det en dominant banansmak som jag inte riktigt trivdes med. Bananer gör sig egentligen alltid bäst som ensamseglare. 

Kommentarer