It's been a long time since my last confession


Både bloggen och dygdigt leverne får jag väl säga har försummats på sistone. Ska jag vara ärlig så har jag nog prickat in ungefär fyra av sju när det gäller såväl de sju dödssynderna som de sju dygderna. Om det är halvbra eller halvdåligt vet jag inte men nog är det svårt att ha en så utomordentligt bra påsk som jag hade i år utan att slå i taket när det gäller åtminstone lättja och frosseri. Jag gjorde en laxcheesecake och nog för att det är ett tag sedan nu, men den blev väldigt god och är en väldigt användbar bufférätt som funkar bra till såväl påsk som jul, midsommar och kräftskiva så därför bjuder jag på receptet här. 

Rebeccas fabulösa påsktårta, snygg som få.

Laxcheesecake

400 g kavring
75 g smör
400 g lax (jag blandade kall- och varmrökt)
1 dl hackad gräslök
600 g cream cheese
2 gelatinblad (jag skulle nog rekommendera 3)
2 dl crème fraiche
5 hårdkokta ägg, hackade
salt & peppar
rom till garnering

Som julmat minus allt dåligt. Tårtan med kluttar på är
laxcheesecake (recept från Matmagasinet).
Kantskär brödet och skär i bitar. Mixa det i 
matberedare. Smält smöret och blanda ner i 
brödmixet. Tryck ut botten i en springform. 
Mixa lax, gräslök och osot slätt. Blötlägg 
gelatinbladen i kallt vatten ca fem minuter. 
Krama ur och smält dem på svag värme i en 
kastrull. Tillsätt lite av laxxmeten i gelatinet och 
blanda sedan ner gelatinblandingen i resten 
av laxsmeten medan mixern går. 
Rör ner crème fraiche och vänd ner de hackade
äggen. Smaka av med salt och peppar.
Fördela fyllningen i formen och låt stå kallt 
ett par timmar. Skär loss runt kanterna och
garnera med rom. 


Ett annat roligt projekt vi sysselsatte oss med under den långa påskledigheten var confiterad fläsksida. Att confitera innebär att man långsamt kokar in exempelvis kött i fett vilket gör det enormt mört och gott. Det går ohemula mängder fett och tar vansinnigt lång tid att tillaga. Oftast använder man ankfett men det är inte så lätt att få tag på så vi tog rapsolja och när den flaskan var tom fick det bli olivolja. Vi körde in en rimmad fläsksida i ett litet oljebad i 90 grader i ugnen under natten så den mesta av den långa tillagningstiden behöver man alltså inte göra något alls. Vi använde en bit rimmat sidfläsk och efter 12 timmar i ugnen tog vi ut fläsket och stekte det i stekpanna. Svålen ugnsrostade vi knaprig. Jag har alltid blivit sjukt äcklad av svål tidigare men den här blev så god att det gick riktigt bra. Till fläsket gjorde vi en blomkålspuré (blomkål, grädde, vitlök, salt och pepprad, fint mixad), karamelliserad rödlök och en äppelpuré. Jag kan lätt säga att det var det godast fläskköttet jag någonsin ätit och det var långt över min förväntan. Inspiration och tips kom i stor utsträckning från den här bloggen. Den stora nackdelen är väl möjligtvis att man får ofantliga mängder olja över som man inte vet var man ska göra av. Tips, någon? 

Smaklökar som dansar hambo. 





Kommentarer