Och ett till

Jag får väl som sagt säga att den confiterade fläsksidan var det mest lyckade projektet på fläskfronten hittills. Men jag har ju gett mig den på att bli bättre på att laga fläskkött och gav mig idag på den gamla fläskfilén som låg och skämdes i frysen. Ett recept från Matmagasinet utgjorde grunden och lite bra tips fick jag också från den fantastiska kokboken Kött som jag fick i födelsedagspresent. Den kommer jag troligtvis att återkomma till längre fram eftersom jag är lyrisk över hur mycket jag redan har lärt mig efter första kapitlet. 

Baconlindad fläskfilé 

ca 600 g fläskfilé
1 paket bacon (jag använde kalkonbacon och det gick bra det med)
1 gul lök
3 msk tomatpuré
3-4 dl rödvin
2 dl vatten + kalvfond
en skvätt svartvinbärssaft
torkad basilika (jag ville egentligen ha timjan men den var slut)
en smörklick
salt & peppar

Putsa fläskfilén från fett och hinnor. Skär den i 2 cm tjocka skivor och tryck ut dessa något. 
Dela baconskivorna på längden och klä fläskfilésbitarna med varsin baconskiva. Fäst med tandpetare. 
Bryn skivorna på vardera sida och salta och peppra. Plocka upp dem ur stekpannan och lägg dem åt sidan. 
Hacka löken (jag skulle gärna ha haft i någon rotsak, typ morot, också om jag hade haft någon) och fräs den i fettet som är kvar i pannan. Tillsätt tomatpuré och låt det fräsa en stund till. 
Häll på vin, fond, vatten, saft och basilika/timjan och låt koka tills ca 2/3 återstår. Rör ner en klick smör och smaka av med salt och peppar. 
Red eventuellt med lite maizena om såsen är för lös.
Lägg ner fläskfilén och låt den puttra på svag värme ca fem minuter. 
Servera med t.ex. ugnsrostad potatis och karamelliserad rödlök (stek skivad rödlök i smör i en kastrull, tillsätt rå- eller farinsocker och låt det fräsa en stund. Häll på ungefär 50/50 rödvinsvinäger och vatten och låt det koka en stund). 

En stark åtta av tio från Långe herrn. 

Kommentarer