Snor ute, snor inne

Det här var en konstig helg som bjöd på långledigt men även på Förkylningens återkomst. Jag hade friskförklarat mig själv redan i fredags men fick tillbaka skiten med råge efter ett mindre genomtänkt leverne i lördags. Det var på många sätt en trevlig helg ändå men jag hade hoppats på att få vädra benen en hel del och av det blev det noll och intet. I brist på spring i mina egna ben har jag läst om andra människor som springer samt införskaffat nya löparskor. Två par. Ett par som jag hade tänkt springa snabbt som en gasell i och ett par som jag ska kuta runt i skogen med. Då är det tur att man har nära till pålitlig expertis i form av Anna: sjukgymnast, ortopedtekniker och tillika butikschef på Löplabbet. Det är väldigt dumt att springa i skor som inte passar för ens fötter och löpteknik så därför skulle jag verkligen rekommendera alla som brukar springa att prova ut skor i en butik där man får ordentlig hjälp och analys av hur man springer. För min del är det premiär för den minimalistiska skomodellen så det ska bli väldigt intressant att känna hur det känns. Viss ovan känsla och träningsvärk i vaderna får jag nog räkna med  till en början. Om det finns fler som inte kan springa just nu bjuder jag på lite löparporr så länge, varsågoda. 

New Balance Minimus Road Zero väger nästan ingenting
och har ingen höjdskillnad mellan häl och tå. Tanken är att
denna typ av sko uppmuntrar till att springa mer på fram-
och mellanfoten istället för på hälarna. Och fort ska det gå!

Saucony Progrid Peregrine är en lätt terrängsko med 4 mm
drop mellan häl och tå. Förhoppningsvis ska det kännas
 lätt och mysigt att springa i skogen utan att jag behöver
halka på stenar och rötter och slå ihjäl mig. 

Och nu till något helt annat. Inkokt lax är något som jag länge hade funderat på att prova. Idag var dagen då jag hade funderat färdigt. Gott blev det och enkelt var det. Man kokar bara ihop en lag av vatten, socker, vinäger, peppar, lagerblad och en skivad lök/rödlök (morot brukar ofta förekomma i recept och jag har också sett varianter med ättika istället för vinäger), lägger ner laxbitar och låter dem sjuda en stund i lagen. Sedan låter man laxen kallna i lagen. Vi tyckte att laxen blev lite onödigt mycket tillagad på detta sätt och gjorde därför en till laddning av laxen vi hade kvar. Denna gång fick den inte koka något alls utan bara ligga i den varma lagen tills den kallnat. Resultatet har jag inte förrän imorgon men jag gissar på godare och mörare. 


Inkokt lax med grillad sparris och sallad med avokado,
fetaost och vinbärsvinägrett. Ugnsstekt potatis och
gräddfilssås med dill kom med på ett hör också.



Kommentarer