Fulköttsgrillning och bye bye bidé

Hur gick det här till? Jag konstaterar att det är den ljusaste veckan på året, midsommarafton om några dagar, att jag har fått en löparsolbränna och att jag vaknade av en mygga i sovrummet i morse (efter att ha drömt om surrande getingar och transformers ett bra tag först). Som jag minns det var det vinter, vinter, vinter, vinter, vårvinter, sommar. Av den anledningen känns det väldigt skönt att jag ska ha ganska sen semester i sommar. Många på jobbet går efter den här veckan och skulle det vara jag skulle jag känna mig rejält stressad över att semestern snart skulle vara över igen. Nej, det blir att semesterladda genom att dola på i fyra veckor till på jobbet (förvisso i stort sett ensam) och förhoppningsvis få uppleva lite sommar under tiden. 

Vad har jag gjort när jag inte har bloggat då?
Tack och hej!
  • Besökt Köpenhamn och Krakow. Fint och mysigt, god mat, bra sällskap, polsk service. Ett bra tips om man reser till länder där det är billigt, såsom Polen, är att passa på att söka upp lite finare restauranger. Vi åt en sjurättersmeny på en restaurang med rekommendation i Michelinguiden för under 400 kr. 
  • Fått badrummet renoverat. Bidén är numera ett dött kulturminne, det finns både varmt och kallt vatten i kranen och toaletten står på golvet och håller inte på att ramla ner från väggen. Och allt är inte gult och rosa.
  • Städat efter badrumsrenovering. Några kvadratmeter badrum genererade mer än två fyllda, täckta släpvagnar med skräp. Och en ledbruten kropp.
  • Sprungit. Mina nya skor har visst piskat upp farten i benhögen lite. 
  • Sprungit vilse i skogen. 
  • Sprungit runt Tavelsjön med Syster Yster. Jo, vi sprang fel lite också.
  • Köpt en ny grill.
  • Grillat på den nya grillen. 
  • Grillat på andras grillar.
  • Varit på grillkurs på Duå. 
  • Ätit en massa annat gott på Duå. 
  • Avverkat en uteservering. 
  • Hatat fotboll.
  • Erkänt mig besegrad av maskrosorna. 
Inspirerade till tusen av grillkursen (där vi grillade motsvarande 1 kg kött per deltagare plus grönsaker samt gjorde såser och åt en hel del andra goda tillbehör) gav vi oss på ett grillprojekt á la långkok, högrev. Det var några veckor sedan så jag kan nog ha glömt någon ingrediens. Huvudprincipen är i alla fall att koka högreven länge i stark och mumsig fond och sedan grilla med glaze. Jag hällde i en ljus öl (det är sånt här som händer med kvarglömd fulöl i kylskåpet) och resten vatten så att det täckte köttet i grytan. Ner med fond, habanero, torkad anchochili, vitlök, tigersås och gud vet allt. Koka tills köttet är mört men inte så länge att det kokar sönder. Det gör inget om fonden är stark som satan själv, all hetta tycks inte sugas in i köttet i slutändan. Resultatet blev bra, det var mycket god smak och överlag en bra idé att även grilla lite fulare kött tycker jag. Däremot förekom det sämre bitar kött som trots långkoket var lite sega och det är ju ingen höjdare men jag misstänker att någon som är rutinerad hade gjort ett bättre putsningsjobb av köttet innan kokning. Nu är jag lite sugen på att prova något annat fulkött och förvandla det till grillat guld. Något förslag?   

Kommentarer