Somrig sälta

Större delen av året brukar jag ju ondgöra mig över att tomaterna är så värdelösa men nu när det faktiskt är säsong för tomater är man ju stendum om man inte passar på. Tomater är bara en av anledningarna till varför jag snöar in på sallader på sommaren, att det dessutom är gott även när det är varmt och kan varieras friskt utifrån vad man haver är andra anledningar. När det egentligen är säsong för avokado har jag aldrig riktigt listat ut men idag hittade jag i alla fall äntligen lyckan i en god, mogen avokado så den åkte förstås rakt ner i dagens sallad. 


Istället för en vanlig vinägrett stekte jag en skivad rödlök och en strimlad paprika i olivolja, tillsatte rödvinsvinäger, en gnutta farinsocker och vatten och lät det koka en stund. På slutet fick halverade körsbärstomater åka med en sväng. Jag gillar lite ljumna sallader så jag lät det inte svalna innan jag blandade ner det i salladen, som i övrigt bestod av rucola, oliver, black eye-bönor och som sagt avokado. Eftersom jag hade en snutt fantastisk god mögelost och en herrelös burk gräddfil från midsommar i kylen blandade jag ihop detta och smaksatte med lite honung, salt och peppar. Mathavre och överbliven kallrökt lax på det. Jag är alltid sjukt nöjd när jag lyckas maxa antalet rester i en och samma måltid eftersom jag hatar att slänga mat. Och det här blev ju dessutom smarrabarra. 

Kommentarer