Bröd bröd bröd

Jag tillhör den otrendiga skaran som tycker att bröd faktiskt kan vara både bra, tjänlig och inte minst god föda. Hösten om något är primetime för grytor, soppor och självklart bröd. Däremot köper jag sällan bröd längre (till stor del har jag faktiskt Den hemlige kocken att tacka för det. Usch. Alla borde läsa den) och har länge mest bakat Leilas turbosnabba filmjölkslimpa när jag har behövt bröd.

För ovanlighetens skull hade jag någon form av framförhållning i mitt brödbak den här gången så i söndags bakade jag ett bröd baserat på en blötlagd fördeg och jäst. Riktigt gott blev det faktiskt och framförallt ett sånt där bröd som man inte behöver knåda. Man blir inte ett dugg avslappnad och mysig av att knåda bröd. Sämsta myten någonsin. Nåväl, it went something like this:

Fröbröd

1 paket jäst
9-10 dl fullkornsvetemjöl
2,5 dl vatten
Fördeg:
2 dl ljummet vatten
1 dl lingonsylt
1/2 dl vetekross
1/2 dl rågkross
1/2 dl vetekli
1/2 krossade linfrön
1/2 dl russin
1/2 chiafrön
1/2 dl solroskärnor
1/2 msk salt
1 tsk brödkryddor

1. Blanda ingredienserna till fördegen i en bunke. Låt stå inplastat till nästa dag.
2. Blanda 2,5 dl varmt vatten med fördegen och kontrollera så att degen blir fingervarm.
Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med fördegen.
Blanda ner mjöl och rör ihop till en fast smetliknande deg.
Låt jäsa övertäckt ca 15-30 minuter.
3. Rör ner degen i två bakplåtspappersklädda bakformar och låt jäsa ca 15 minuter.
Pensla brödet med vatten blandat med lite sirap och strö över solroskärnor.
4. Grädda i 200-225 grader varm ugn i ca 30-40 minuter. Jag är verkligen dålig på att hålla koll på tider men ett sätt att kontrollera om brödet är klart är att tippa ur brödet ur formen och knacka på undersidan. Det ska låta och kännas liksom lite ihåligt när det är klart, annars är det troligtvis degigt inuti.

Kommentarer