Slemförakt och matmakeover

Inte dröjde det länge efter semestern innan det börjades vabba till höger och vänster och folk i min omgivning började förstås åka dit själva på förkylningar men än så länge har jag faktiskt lyckats ducka dem. Men min omvärld gör verkligen sitt yttersta för att sänka mig och nu är det banne mig något på gång som bara väntar på att jag ska släppa ner garden för att sätta in den stora snoriga stöten. Ja, jag vet att en förkylning bara är en förkylning och så fasligt sjuk blir jag oftast inte. Det som stör mig är bara att bli begränsad och seg och att inte kunna göra det jag vill. Slöseri med tid är vad det är. Men det som stör mig allra mest med förkylningar är ändå med vilken lättvindighet andra människor delar med sig av sina virus och basilusker. Okej, det här må vara i stort sett lönlöst eftersom i stort sett bara folk jag känner läser det här men ändå, ifall endast en för mig okänd men fostringsbar slusk råkar läsa det här så har jag ändå gjort en insats för mänskligheten: 
Har fattat
(vardguiden.se)

  1. Om du behöver vara ute bland folk när du är förkyld - håll dig på så mycket avstånd du kan från andra. Sätt dig längst ut, undvik att ta så mycket på folk och saker eller tvätta och sprita händerna extra ofta om du nu absolut måste. 
  2. Fika inte av det gemensamma fikat på jobbet. 
  3. Behöver du hosta och nysa, vänd dig bort från folk och gör det i armvecket. Inte på mig och inte på dina händer som du sedan tänker använda för att gräva i kakburken med. Om du av någon outgrundlig anledning befinner dig på en spinningcykel trots att du behöver snyta dig hela tiden, släng inte ditt snorpapper på golvet. Immunförsvaret försvagas omedelbart när man tränat och därför är andra människor extra mottagliga mot ditt snusk under och efter ett träningspass (om du tränar när du är förkyld är du för övrigt dum i huvudet men nu var inte din eventuella hjärtmuskelinflammation min största invändning). Behöver jag tillägga att det är snuskigt också, snuskiga människa?
  4. Om du inte är våldsamt oumbärlig på jobbet så kanske inte världen blir en sämre plats av att du är hemma några dagar om du är förkyld. Jag har själv varit alldeles för bra på sjuknärvaro i mina dagar men då har jag tidigare också jobbat på små arbetsplatser där det alltid blivit kaos då man varit borta. Men nu ska jag skärpa mig på den fronten och det ska du också hoppas jag!
  5. Sist men inte minst, vabba gör man hemma, inte i fikarummet på jobbet. Jag förstår om man blir avtrubbad av snusk när man har barn men jag är inte immun mot vare sig din unges förkylningar eller snuskiga kroppsvätskor. 
Har inte fattat (dn.se)

Och nu till något helt annat. 

Efter att provat en väldigt god och enkel gryta på lövbiff förra veckan modifierade jag receptet något idag. Grunden var densamma men resultatet blev en faktiskt ännu godare kycklinggryta. Jag tog gul lök, champinjoner och vitlök istället för morötter och purjolök och istället för lövbiff blev det kycklinginnerfilé. Det var 700 gram kyckling i förpackningen så jag gjorde en större sats sås (2,5 dl matlagningsgrädde, 4,5 dl porter, 1/2 dl vetemjöl, 1 dl mjölk, 1 dl rödvinbärsgelé, 1/2 dl ljus soya och 1/2 dl viltfond, katrinplommon, enbär och timjan. Istället för potatis blev det ugnsrostade rotsaker till då jag till min stora lycka hittade stora, fina, billiga och ekologiska jordärtskockor. Det enda dåliga med jordärtskockor är att de är just svåra att få tag på (och möjligtvis lite svårskalade) så slå till när du har chansen för det kan mycket väl vara kungen av rotsaker. 

Kungen av rotsaker (spisa.nu)

Kommentarer