Vardagsträlande

Jag är ju som bekant vän av grytan och gillar framförallt rejäla doningar som får koka så länge att till och med det segaste fulköttet förvandlas till mustigt mys som man knappt behöver tugga. För förslag på tidigare dylika projekt kan man kolla under etiketter Gryta eller Köttmys. Men, som bekant är ju inte livet gjort av tid och jag vill sällan äta middag klockan 21 så vad gör man då om man prompt vill ha en mysig, mustig gryta en vanlig onsdag?


Mustig snabbgryta på lövbiff och porter

4 portioner
400- 500 g lövbiff
2 morötter
1 gul lök
1/2 purjolök
3 dl porter
2,5 dl grädde
5-6 msk gelé (jag tog min hemgjorda röda vinbärssörja)
2 msk vetemjöl
2 msk kalvfond
3-4 msk japansk soya
några katrinplommon
lite enbär
torkad timjan
salt & peppar

1. Skala och skiva lök och morötter
2. Strimla lövbiffen
3. Blanda grädde och porter i en gryta och vispa ner mjölet. Låt det koka upp under vispning.
4. Rör ner gelé, fond, soya, kryddor och (ev. delade) katrinplomon
5. Som den köksninja du är har du nu redan fräst lök och morötter. Tjonga ner dem i grytan och låt det koka med.
6. Bryn köttet i smör, het panna, mycket kort tid. Bara lite yta vill man ha. Salta och peppra och släng ner detta i grytan också. 
7. Koka ca 10 minuter. Servera med potatis och gelé och inga andra konstigheter.

Tjong! En stabil åtta i betyg från panelen, inte illa för en onsdag.

En sketen måndag blev det också en snabb men god
anrättning (7/10)


Wasabipasta med lax

1. Kör in en grovsaltad laxbit i ugnen på ca 125 grader. Jag använde inte termometer men den 500-gramsbit  jag hade tog ca en halvtimme att bli just såpass tillagad som jag vill ha den och det tror jag är några grader under 50, till skillnad från de 58 grader man ofta rekommenderar i många recept. Torr lax är dumt. Jo, jag slängde ner en halv purjolök och lite paprika i formen också. 
2. Koka pasta under tiden. 
3. Blanda en burk crème fraiche med ca 1 msk wasabipasta, lite pressad lime, honung, salt och peppar. 
4. Skölj lite bladspenat och en burk sojabönor. 
5. Häll av pastan när den är klar och blanda med wasabiröran, spenat och bönor. 
6. Avokado är gott till men det är ingen höjdare varmt tycker jag så jag tar den gärna på sidan av. 

Kommentarer