Eoner av tid med ärtsoppa och sushisallad

Jag kan bara inte acceptera att det fortfarande är måndag. Tiden. Har. Stannat. Först har tiden stått stilla på jobbet hela dagen. När jag äntligen kom hem visade det sig att tiden står stilla här med. Jag har ont i en höft och kan inte träna och någonting säger mig att jag behöver en ny alternativ hobby. Dygnet är jättelångt och TV är fortfarande jättedåligt. Jag får hoppas att det jag hinner tappa i fysik åtminstone delvis kompenseras med ett förbättrat tålamod. Jag överväger rent av att  göra en garderobsrensning. Ja ni hör ju vilken nivå det här är på. Huvva. 

Sushi har länge varit en av mina favoriträtter och jag har haft perioder då jag förmodligen har svettats wasabi när jag har tränat. På den här gamla goda tiden kunde man köpa en sushilåda från Junkos, eller "sushisallad" som många kallar den, för 50 kronor på Konsum City och till den fick man obegränsat med wasabi, soja och inlagd ingefära i små påsar. En påse wasabi blev ganska snart två och när jag var som djupast nere i träsket fick jag något stirrigt i blicken om jag inte fick åtminstone tre påsar wasabi till min sushilåda. När jag slutade jobba på stan för flera år sedan blev det tyvärr mycket mindre av den varan och toleransen mot wasabi är förmodligen på en mer normal nivå nu. Alldeles nyligen har jag dock fattat att pepparrot är precis lika gott som wasabi, om än något mildare. Visst kan man sakna den där typiska wasabiattacken som går rakt upp i hjärnan när man tar lite för mycket, men varför gå över ån efter vatten liksom? Pepparrot är på frammarsch, det är ett som är säkert, och det var när Björn bjöd på en väldigt god ärtsoppa med pepparrotsklick som detta gick upp för mig. Detta recept finns här och kan starkt rekommenderas (vill man kan man gärna ha en skvätt vitt vin i). 


8/10

Det där var egentligen bara en utsvävning från temat dagens middag som alltså var en variant på hemgjord sushisallad. Jag har varierat grönsaker lite efter tillgång när jag har gjort detta men det som utgör själva stommen i rätten tycker jag är laxen, marinaden och avokadon. När man sällan har vägarna förbi hämtsushi så är det här ett väldigt bra och enkelt vardagsalternativ och idag såg receptet ut som följer: 

Sushisallad

800 g laxfilé
250 g broccoli
1 rödlök
1 ask körsbärstomater
250 g frysta sojabönor
2 avokador 
1 gurka
ris (basmati funkar bra)
Marinad:
1,5 dl japansk soja 
0,5 dl vitvinsvinäger
2 vitlöksklyftor, pressade
1 finhackad chilifrukt 
Ett par cm ingefära, riven
pepparrot på tub eller wasabi
salt

1. Blanda ingredienserna till marinaden. Skär laxen i kuber och lägg i marinaden ett tag, gärna till nästa dag. 
2. Kärna ur och skiva gurkan och lägg i en skål. 
3. Skiva stammen på broccolin tunt och dela buketterna om de är stora. 
4. Skiva rödlöken och fräs den och broccolin i olivolja en stund. Man vill ha kvar lite krispighet dock. Häll över i skålen med gurkan. 
5. Häll halverade körsbärstomater, laxen och marinaden i stekpannan och låt koka försiktigt en kort stund. 
6. Tillsätt sojabönor och låt dem bli varma. 
7. Töm stekpannans innehåll i skålen och blanda runt försiktigt. 
8. Låt det gärna bli lite halvljummet innan du blandar ner skivad avokado. 
9. Servera med ris och självklart mer pepparrot/wasabi. 




Kommentarer