Korta veckor - långa dagar

Det här året är ju helt obeskrivligt bra ur kalendersynpunkt, särskilt om man har inarbetade klämdagar. Det är nästan så mycket ledigt nu på våren att man skulle ha velat ha flyttat lite ledighet till hösten för att jämna ut det lite. För att inte tala om ljuset, värmen, grillningen o.s.v. Faktiskt är det nästan absurda kontraster i det här landet. 

Belugalinser. Svarta, snygga, smarriga. Nyttiga och med trevligt tuggmotstånd. Premiärkoket av belugalinser ägde rum igår and it went something like this:

Med gott rött vin till - lätt 8/10

Rödvinskokta belugalinser med sötpotatis och fetaost

6 portioner

4 dl belugalinser
5 dl rött vin
5 dl buljong eller fond
Balsamvinäger
1 liten gul lök
3-4 vitlöksklyftor
timjan
5 sötpotatisar
3 morötter
Fetaost (helst minst 200 g)
500 g broccoli
crème fraiche/yoghurt/grädde 
lite citron
salt & peppar


Finhacka löken och fräs den i en gryta i olivolja med pressad vitlök. Tillsätt linserna och låt dem fräsa med en stund. 
Häll på vin och buljong eller fond och låt det koka i ca 15-20 minuter. Tillsätt mer vätska om det skulle koka bort för mycket. Jag använde lite mer vätska än angivet och fick istället sila bort lite på slutet. Smaka av med balsamvinäger, timjan, salt och peppar. 
Skrubba och klyfta sötpotatis och morötter och rosta dem under tiden med olivolja, salt och peppar i 250 grader i ugnen (gör morötterna lite tunnare då de har längre tillagningstid). 
Koka broccolibuketter i saltat vatten tills de är mjuka. Häll av vattnet och tillsätt något för krämighet (jag hade överbliven tzatziki så det fick det bli) och mixa till en slät puré. Smaka av med salt, peppar och lite citron. 
Blanda ihop linserna och de ugnsrostade rotsakerna och smula över fetaost. Jag serverade med broccolipurén och en sallad med körsbärstomater, frysta sojabönor, avokado och hallonvinägrett. 

Poängen med anrättningen var att den skulle vara vegetarisk, rödvinsvänlig och att jag skulle slippa gå och handla. Skulle jag göra en mer planerad variant skulle jag kanske prova en puré på t.ex. jordärtskocka eller blomkål till. Men det blev faktiskt väldigt gott ändå och var förvånansvärt mättande. Förutom att belugalinser är snygga blir de inte sådär geggiga som t.ex. röda linser lätt blir och är helt enkelt mycket godare. Mycket protein innehåller de också. När jag skulle äta av resterna började fetaosten sina (jag tog bara 150 gram) så jag skarvade med lite stiltonost och det var också en helt okej smakkombo. Och ja, det var rödvinsvänligt. Precis som jag. 

Kommentarer