Tacksamt tilltugg och våriga viner

Ännu en långhelg till ända och denna var lång, lite märklig och variationsrik. Men inte så märklig att den inte innehöll grillning och vin.

En form av hemmavinprovning, fast på bortaplan, inledde helgen. Temat var valfritt vin och passande tilltugg. Tilltugget blev svampkrustader (typ) och receptet hittade jag på Systembolagets hemsida. Jag gjorde dock en liten panikändring i sista sekund då jag blev uppmärksam på att värdinnan inte tål mjölkprotein så istället för i krustader fick röran hamna på mjölkfria kex och grädden ersattes med mandelsmör. Såhär blev det. 

Krämig svampröra 

ca 300 g champinjoner
6 skivor Ramselebacon
1/2 gul lök
ca 1 dl ljus lageröl (jag öppnade en ölburk! Det kan inte ha hänt på 15 år)
en skvätt vitt vin
ca 3-4 msk mandelsmör
salt & peppar

1. Knaperstek baconet och låt det rinna av på hushållspapper. 
2. Stek grovhackade champinjoner och hackad lök i baconfettet i pannan och låt en del vätska koka bort (kanske inget jag kan rekommendera ur ett hälsoperspektiv men det tar lite emot att vaska baconfett och tillsätta nytt fett. Själv äter jag så sällan bacon så jag kan gott unna mig lite extra nitrit ibland tänker jag).
3. Tillsätt ölen och låt det fräsa en stund. 
4. Blanda ner mandelsmör och låt röran koka tills mandelsmöret har löst upp sig. Det tjocknar lite eftersom och kan behövas mer vätska och man kan också behöva röra en hel del för att få klumparna av mandelsmör att lösa upp sig ordentligt. Jag tillsatte en skvätt vin, dels för mer vätska utan ölsmak, dels för att få ett uns syra i, samtidigt som jag ju ändå skulle dricka vitt vin till det hela.  
5. Salta och peppra och servera röran till kex med smulat bacon över. 


Bild från systembolaget.se

Mandelsmör är ungefär samma grej som jordnötssmör och annat nötsmör (finns bra från Kung Markatta) men har en ganska mild och neutral smak. Poängen är att det tillför fett, fyllighet och krämighet och det innehåller ingenting annat än mandel och salt. Det går säkert jättelätt att göra eget också men det har jag inte kommit mig för ännu. Man kan med fördel blanda ner en klutt t.ex. i sin gröt eller i en smoothie eller röra ut med lite keso eller kesella och äta t.ex. till fruktsallad. Och inte minst bra när man vill laga mjölkfri mat.

Senare under helgen gjorde jag krustadvarianten enligt receptet, alltså varma med grädde istället för mandelsmör, samt cayennepeppar, och det blev väldigt gott det med. Ett bra tips på tilltugg i allmänhet eftersom smakerna kan funka bra till ganska blandade drycker, såväl röda som vita viner men också öl förstås. Vinet som dracks till den första svampröran har jag druckit förut och var rätt säker på att det skulle passa till, Vicar's Choice Barrel Fermented Chardonnay (2188), ett fylligt och smakrikt torrt vin med fatkaraktär från Nya Zeeland. Det här vinet passar till mycket och jag har för mig att jag har använt det till både svamprätter och någon form av fläsksida tidigare. En salig men väldigt lyckad kombination av viner och tilltugg blev det och jag dreglar fortfarande när jag tänker på den goda getosten med en päronmarmelad med balsamico från Modena. Och Riojan... Åh, gud, riojan... Förbannat att det bara är tisdag idag.


Goda tider

Det andra vinet som åkte fram till krustaderna senare under helgen är ganska likartat men från USA och det heter Concannon Chardonnay (23032). Rekommenderar detta också och det funkade även bra till maten vi åt efteråt, vilket var grillad lax (med en rub gjord på mörkt muscavadosocker, koriander (malen), anchochili, spiskummin och cayennepeppar) med grillad sparris, klyftpotatis och sallad med jordgubbar, avokado och fetaost. Mitt tips är att göra en stor sats sån här rub och ha redo när man känner sig nödgad att akutgrilla för den är tokgod. Den ger en mustig, rökig och lagom het sötma till det grillade.
Till efterrätt hade Stina och Peter gjort en fantastiskt god "Hallondröm" som jag rekommenderar att ta en titt på här. Med dessertvinet Nivole (7787) till var man man hemma.

Gott till mycket
Gott till krämiga och glassiga dessert



Kommentarer

  1. Åh, vad kul att läsa!:) Äntligen hittade jag till din blogg, och till recepten på den där röran! Jösses vad god, ska definitivt göras i sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Ägaren till det fina bordet i den fina lägenheten! Vi kanske skulle försöka få till någon till vinprovning nån gång?

      Radera

Skicka en kommentar