Äppel päppel

Äppelpaj gör jag faktiskt inte särskilt ofta men idag testade jag en ny variant. Jag antar att det är fler som har gott om äpplen just nu och jag mår lite dåligt av att sitta och titta på när de förgås och dessutom behövde jag göra ett mut-fika till min pappa så äppelpaj fick det bli. Det blev en lite knaprig och knäckig variant som var god och galet lättlagad.

Knäckig äppelpaj med nötter

12 små äpplen eller ca sex stycken lite större, en syrlig sort
150 g smör
2 dl vetemjöl
3,5 dl havregryn
1,5 dl socker
0,5 dl sirap
0,5 tsk bakpulver
en nypa salt
2 msk mjölk
1 dl grovhackade hasselnötter

Kärna ur och klyfta äpplena och lägg dem i en smord form.
Smält smöret och blanda ner övriga ingredienser i kastrullen och blanda till en jämn smet.
Täck äpplena med smeten och grädda i 175 grader i ca 30 minuter.
När jag var på IKEA sist sprang jag på en mojäng som både kärnar ur och klyftar äpplen på samma gång. Det här var faktiskt första gången jag provade den och jag måste säga att det var sjukt värt. Nödvändig? Nej. Tidsbesparande? Nanting!
19 kr. Bild från ikea.se

Kommentarer