Fläskig söndag

Sommar på upphällning kallade jag visst föregående inlägg. Det var ju uppenbarligen pessimistiskt. Jag kan inte påminna mig att en sommar har varit så här lång någonsin tidigare. Om någon har glömt kan jag påminna om att det var sommar redan i maj och att det alltså har varit sommar i fyra månader och till råga på allt en helt fenomenal sommar. Den enda veckan då det tydligen var dåligt väder hemma var vi i Skottland och där var det förmodligen det bästa väder Skottland har skådat. Det här med evig och fenomenal sommar skulle jag nog kunna lära mig att leva med. 

Men oavsett väder så svänger menyerna i enlighet med kalendern. Idag var jag sugen på en lite småhöstig lergryterätt med rotsaker och ville dessutom använda lite av äpplena som står som spön i backen i trädgården just nu. Tanken var att göra fläskkarré efter Stinas recept som finns här. Men då både ett och annat sket sig, inte minst eftersom det tydligen hade pågått krigsförberedande aktiviteter på Coop Forum och det således var slut på en hel del, inklusive anständig fläskkarré, så fick det bli en lite annan anrättning men med liknande upplägg och smakkombinationer.


Ciderbräserad fläskytterfilé i lergryta

Fyra portioner

700 g fläskytterfilé 
1 paket bacon
2 gula lökar
3 morötter
6 små äpplen
3 dl torr cider
honung
3 msk rapsolja
1.5 tsk malen ingefära
1 msk kalvfond
1 msk soja 
några kvistar timjan
Sås:
2 msk smör
2,5 msk vetemjöl
ca 3 dl köttspad från grytan
2,5 dl matlagningsgrädde
2 msk cognac
salt & peppar
Tillbehör:
Ugnsrostade rotsaker. Rödlök och palsternacka passar särskilt bra till. 

Skala lök och morötter och skär i mindre bitar. Lägg i botten av en lergryta (kom ihåg att blötlägga den i tid innan). 
Blanda en marinad av cider, honung, rapsolja, fond, soja och ingefära och lägg fläskytterfilén i denna (vi hann inte låta den ligga länge alls men finns tid blir det säkert ännu bättre) en stund. Anledningen till att det blev torr cider plus honung var helt enkelt för att jag hade tänkt ta äppelmos i marinaden men den hade möglat. Cider var det närmaste som fanns men det saknades lite sötma. 
Linda in filén i baconskivor och peppra ovanpå. Lägg den ovanpå morötterna och löken i lergrytan och lägg i lite timjan. 
Ställ in i 200 grader varm ugn tills innertemperaturen på filén är 65 grader (somliga påstår att den måste vara 70 men jag gillar ju att leva farligt). Räkna med ungefär 1,5 timme. Jag blev lite otålig och drog upp till 225 grader efter ungefär halva tiden. 
Kärna ur och klyfta äpplena och lägg runt kanterna av grytan efter ett tag. Mina fick ligga inne ungefär en timme vilket var lite för länge så det såg lite sunkigt mosigt ut. 

Börja rosta rotsakerna i ugnen under lergrytan efter kanske 45 minuter. 
Ta upp filén när den är färdig och låt vila lite. 
Smält smör till såsen i en kastrull och vispa ner mjölet. 
Sila spadet från lergrytan ner i kastrullen och låt koka ihop lite. Ta vara på löken, morötterna och äpplena till servering. 
Tillsätt grädde i såsen och koka lite till och smaksätt med cognac, salt och peppar. 






Cidern som stod till buds heter Silex (1830). Den är torr, ganska svag och smakar lite hästigt, på ett bra sätt. Eftersom flaskan är på 750 ml så blev det som inte behövdes i grytan uppdrucket till. Det gjorde ju verkligen ingenting. Det var första gången jag tillagat fläskytterfilé och det funkade minst lika bra som fläskkarré i det här sammanhanget. Jag tror faktiskt att det var snäppet bättre och det blev en stark åtta i betyg. 

Sommarmiddagarna i utreummet som aldrig
tar slut. Goda tider. 










Kommentarer