Leveransproblem och moussemys

Jag är inte helt nöjd med skogens svampleverans den här hösten. Antingen letar jag på fel ställen eller så ligger jag bara steget efter hela tiden. Bilden nedan är således från ett tidigare blogginlägg då jag faktiskt hittade trattkantareller. Om man bortser från att kantarellerna nu var köpta champinjoner så var det ungefär det där jag nyss åt. Inga nyheter som sagt men det finns en anledning till varför älgfärsbiffarna återkommer: det är gooooooott. 8/10 gott och skogen är redan förlåten.

Älgfärsbiffar

4 portioner

500 g älgfärs
2 ägg
5 msk ströbröd
1 dl mjölk
2-3 msk dijonsenap
timjan
1,5 tsk salt
peppar
svamp
smör
4 dl matlagningsgrädde
2 msk viltfond
2 msk lingonsylt

Blanda mjölk och ströbröd och låt svälla en stund. Vispa ihop äggen och blanda med färs, senap, timjan, salt och peppar. Blanda ner mjölkblandningen och forma till åtta biffar. 
Ansa svampen och smörstek den. Lägg åt sidan och stek biffarna i smör, ca fem minuter per sida. 
Plocka upp biffarna och häll grädde, fond och lingonsylt i stekpannan. Låt det koka ihop ett par minuter och blanda sedan svampen i såsen. Smaka av med salt och peppar. 
Servera biffarna med svampsåsen och ugnsrostade rotsaker. Idag blev det jordärtskocka, morötter, potatis och rödbetor.

Igår blev det också älgkalas men då var det någon annan som tillagat en smaskig älggryta. Jag tänkte däremot slänga ihop en efterrätt men kände mig lite kreativ och ville göra något oprövat. Efter lite googlande fick jag stöd för att det går att göra många olika varianter på mousser helt utan mejeriprodukter och det blev hallonmousse med en form av nötsmul. Nötsmulet skulle lika gärna ha kunnat agera en pajbotten med bara lite mer vätska och/eller kokosolja och då hade det resulterat i en sorts ogräddad paj med hallonmoussefyllning (ja, raw food om man så vill alltså). Vilka nötter man använder spelar egentligen ingen större roll och smulet blir gott både med och utan lakritssmak men nu tyckte jag att det vore kul till just hallon och hittade den smakmässiga inspirationen här. Det kanske låter skitäckligt att ha avokado i en efterrätt men det var det verkligen inte och det smakar inte avokado över huvud taget utan den tillför alltså själva mousseigheten i det hela. Jag har även sett varianter med banan i men där är jag övertygad om att det blir en dominant och otrevligt banansmak över det hela.

Hallonmousse med nötsmul

Nötsmul:
1,5 dl havregryn eller fiberhavregryn
1,5 msk kokosolja (helst smakneutral, skippa annars riven kokos)
0,5 dl kokos
0,5 dl mandel
drygt 0,5 dl hasselnötter
ca 2 tsk flytande honung
ca 2 tsk lakritspulver (börja med mindre och smaka av)
6 dadlar (om du använder den lite torrare, mindre sorten som ligger i tråg. De som säljs i större askar är större och saftigare och då räcker säkert fyra stycken bra)
en nypa salt
lite vatten
Hallonmousse:
ca 350 g hallon
2 avokado
ca 2 tsk flytande honung
lite vaniljpulver

Mixa nötter och havregryn tillsammans med urkärnade dadlar. Tillsätt övriga ingredienser, mixa till ett smul. Tillsätt vatten till önskad konsistens och smaka av. Vill du göra en pajdeg, tillsätt ev. lite mer kokosolja och vatten och tryck ut degen i en pajform eller mindre portionsformar. Jag skulle tro att angivna mängder räcker till en normalstor pajform, det blev ganska mycket smul. 
Mixa hallon med avokado och smaka av. Smulet blir alltså lite sött av dadlar och honung så personligen föredrar jag lite mindre sötad hallonmousse. 



Kommentarer