Dopad köttfärslimpa

Köttfärslimpa minns jag från min barndom som en ganska tråkig historia. Grå, torr och smaklös. Egentligen var det nog bara för att Björn bjöd på en väldigt god köttfärslimpa förra året (?) som jag kom på tanken att prova att laga detta. Hemligheten verkar sitta i ett eller flera matrelaterade dopningspreparat om du vill hotta upp en köttfärslimpa. Vi pratar naturligtvis ost och/eller bacon. Något sådant vill vi alltså minnas att det var i Björns köttfärslimpa och det verkade onödigt att göra något sämre så min köttfärslimpa went something like this: 

Vacker på insidan

Färskostfylld köttfärslimpa med bacon 

5-6 rediga portioner

750 g nötfärs
1 liten gul lök, finhackad
1 ägg + 1 äggula
1 dl ströbröd
2,5-3 dl mjölk
200 g färskost, jag använde Crème Bonjour kantarell
5-6 soltorkade tomater, grovt hackade
1 paket bacon
2 tsk salt
peppar
Svampsås/stuvning:
400-500 g champinjoner
smör
2 msk vetemjöl
1,5 msk fond
2 tsk ljus soja
1 dl vispgrädde
2-3 dl mjölk
skyn från köttfärslimpan
salt & peppar

1. Blanda ströbröd med mjölk och låt det svälla ca 10 minuter. 
2. Blanda köttfärs med ägg, lök, soltorkade tomater, salt och peppar i en bunke.
3. Blanda ner mjölkblandningen i köttfärsen och forma till en limpa i en smord brödform. 
4. Gör en djup urgröpning hela vägen i limpan och fyll med osten och tomaterna. 
Skrapa ner köttfärsen från sidorna över urgröpningen så att fyllningen hamnar någorlunda i mitten. 
5. Täck limpan med baconskivor och ställ in i 250 grader varm ugn. Sänk värmen till kanske 175 grader efter ett par minuter. Jag tror att man framförallt vill göra så här för att få fin färg på den och att man då även kan pensla den med lite smör eller uppvispat ägg innan. Har man täckt den med bacon vet jag inte hur stor skillnad det blir men jag gjorde i alla fall så här och det blev bra. Mot slutet drog jag ner värmen ytterligare för att tajma övrig mat och totalt stod den nog inne ca en timme. 
6. Skiva svampen och stek i smör tills vätskan kokat bort. Pudra över mjöl och låt det puttra ihop lite. Häll på grädde, fond, mjölk och soja och låt koka en stund. När köttfärslimpan är klar häller du ut valfri mängd med steksky i pannan och låter det koka ihop. Smaka av med salt och peppar.
7. Köttfärslimpan är färdig när innertemperaturen är 68 grader. 

Serveras förslagsvis med potatis och lingonsylt. Ska du ha svampstuvningen till så är nog inte potatismos att rekommendera för det blev en ganska såsig historia det här. Jag hade även morötter i senapsvinägrett till, se recept nedan. Det här fick 8/10 i betyg och det enda jag ångrar är att jag inte hade varit ute och sprungit några timmar innan för att ha kunnat orka mer. Jag skulle kunna tänka mig att prova smakmässiga varianter på detta, t.ex. i form av basilika och mer soltorkade tomater i ostfyllningen. Riven västerbottensost är ju förstås också ett bra potentiellt dopningsmedel som det är i all mat (utom glass. Ja, jag har provat. Glassbondens glass med VB-ost och päron är inte gott någonstans).

Morotssallad med senapsvinägrett

4-5 morötter
1,5 msk olivolja
2 tsk flytande honung
1 msk äppelcidervinäger
2 tsk dijonsenap
salt & peppar

Skala morötterna och grovriv dem eller hyvla bara ner dem med skalaren i en skål. 
Blanda övriga ingredienser och häll över.


Kommentarer