Fräscht i sockertider eller sur ska surt ha

Den här säsongen har jag hunnit med att dricka glögg två gånger. Första gången blev jag så sötmätt att jag kände mig nödgad att göra en egen, något mindre söt glögg till nästföljande tillfälle. Jag hittade ett recept på roséglögg i ICA Buffé och det blev ganska gott. Luktade som sangria men blev hyfsat fräscht. När man värmde den smakade den lite rivigare. 
Bild från ica.se

Roséglögg

1 flaska torrt rosévin
1,5 dl socker
1 apelsin
1 citron
4 cm färsk ingefära i bitar
2 tsk kardemumma, hel
5 kryddnejlikor

Blanda alla ingredienser i en kastrull och hetta upp. Låt blandningen svalna och stå och dra över natten. Sila och häll på flaska. 

Idag åt jag julmat hos mina föräldrar och hade gjort efterrätt. Eftersom jag har ätit julmat förut vet jag att det kan vara gott med en mindre mastig efterrätt så därför blev det citronfromage. Receptet hittade jag i en kokbok som heter Allt om mat och vin, från mattidningen Allt om mat och jag provlagade det förra helg och serverade då fromagen enligt receptet med hallon och en chokladtryffel. Mycket gott tycker jag men något för geleigt. Därför frångick jag receptet denna gång och tog mindre gelatin samt gjorde den något syrligare och serverade med en ganska söt jordgubbskompott istället. Det blev mycket bättre tycker jag. Receptet finns här och min variant blev så här (räcker gott och väl till sex portioner istället för fyra).

Citronfromage med jordgubbskompott

4 ägg
4 msk socker
3 små ekologiska citroner
3 gelatinblad
2 dl turkisk yoghurt

1. Skölj citronerna och riv ner det yttersta av skalet i en kastrull. Pressa saften och häll i kastrullen. Värm saften på svag värme.
2. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca fem minuter. Ta upp dem och låt dem smälta ner i citronsaften. Rör ordentligt så det inte blir några klumpar.
3. Separera äggen och vispa vitorna med 2 msk socker till ett fast skum. Vispa sedan äggulorna med 2 msk socker tills det blir lite fluffigt. 

4. Blanda yoghurt med citronsaft och äggulorna och rör ner hälften av äggvita. Vänd sedan försiktigt ner resten av äggvitan.
5. Fördela i skålar och låt stelna i kylen i minst en timme. Det går bra att göra dem dagen innan de ska ätas också. Servera med färska bär eller t.ex. jordgubbskompott (koka ihop jordgubbar, socker, lite citronsaft och/eller -skal samt vaniljpulver eller frön från vaniljstång i ca 10 minuter). 


alltommat.se

Jag kan för övrigt verkligen rekommendera kokboken. Tidningen Allt om mat ger faktiskt en hel del inspiration till min matlagning och brukar ha vettiga recept och vintips. Den här kokboken ger grundläggande kunskaper om vin samt kombination mat och dryck och kan nog vara jättebra för någon som vill lära sig lite mer om detta. Receptdelen är uppbyggd i förslag på trerättersmenyer med passande viner till och kokboken är estetiskt tilltalande. Tyvärr är den stor som ett hus och ryms inte i kokbokshyllan hemma så det har inte blivit något köp. Däremot hittade jag den på biblioteket när jag var där sist så jag lånade hem den. Himla bra grej det där. Bortsett från att någon som lånat den tidigare tydligen blev himla sugen på ett par av menyerna och behöll ett antal sidor. Visst är folk himla härliga ibland?

Apropå de lånade bilderna: inget fastnade på bild i all hast denna gång. men vi har skaffat en ny kamera till hushållet så förhoppningen är att det ska gå att ta lite bättre matbilder framöver. Men först ska jag experimentera med kameran lite utomlands så det får nog bli ett projekt för nästa bloggår. Om någon mat kommer att lagas över huvud taget kommande vecka så kommer det nog inte att hinna dokumenteras. Så bloggen hälsar god jul och ett gott nytt år redan nu.

Kommentarer