Återbrukens tid

Jag finns kvar och bloggen likaså ifall någon undrat. Julhelgerna spenderades i Asien och på temat mat från sydöstra Asien skulle jag kunna skriva ett långt inlägg. Det gör jag dock inte men kortfattat kan jag säga att det finns mycket god mat här i världen. Efter tre veckor med god mat, frukostbuffé, lunchbuffé och fyrarättersmiddag i stort sett varje dag, lagad och serverad av andra (huvudsakligen kryssningspersonal från Filippinerna), var det smått traumatiskt att komma hem till januari och helt plötsligt vara tvungen att ta hand om sig själv och sin egen mat igen. Från ett drygt dygns hemresa, pang bom tillbaka inne på ICA Maxi. Det är lätt att börja gråta för mindre.

Vad jag tycker om januari (eller åtminstone brukar tycka) har jag klargjort många gånger tidigare men sammanfattningsvis kan man säga att inspiration till matlagning inte brukar vara på topp. En hel del mat har jag ändå hunnit laga men då har mycket också varit på temat återbruk, alltså tidigare matlagningsprojekt som jag har återskapat i stora drag, varför jag inte har haft så mycket spännande att blogga om helt enkelt. Några andra projekt på temat återbruk har det i och för sig också blivit när jag har kokat diverse soppor på spik och haft skåprensningar. En god rätt jag gjorde för ett par veckor sedan resulterade faktiskt i en nästan ännu godare anrättning av matresterna. Hemligheten bakom de flesta framgångar just nu är apelsin, blodapelsin och blodgrape. Framförallt blodapelsin har på gränsen till missbrukats hemma på sistone men det är en kort säsong och det gäller att nöta ut frukten medan den varar. Det första receptet kommer från Allt om mat och tyvärr hittar jag varken länk eller bild till receptet så det blev en bild från ett liknande recept från Allt om mats hemsida.

Kycklingklubbor och rostade rotfrukter i kryddig apelsinmarinad

ca 1 kg kycklingklubbor
Blandade rotfrukter (t.ex. morot, sötpotatis och palsternacka)
2 msk olivolja
4 stjärnanis
3 kanelstänger
flingsalt
Marinad:
1 vitlöksklyfta
1 stjärnanis
1 dl pressad blodapelsin
1/2 dl olivolja
en gnutta mald kanel
lite senap
1 msk honung

Skala och skär rotfrukterna i bitar. Lägg dem i en långpanna och blanda med olja och kryddorna. Rosta i ugnen i 250 grader ca 20 minuter. Låt rotsakerna sedan ligga och vänta (om du inte har varmluftsugn). 
Lägg kycklingklubborna i en ugnsform. Blanda ihop marinaden och häll ungefär hälften över kycklingen och hälften över rotsakerna. Tillaga i ugnen (jag minns ärligt talat inte hur lång tid det tog eller vilken temperatur jag körde på men just kycklingen blev ändå inte så himla bra så låt Google vara din vän istället) tills köttsaften är klar.
Kör in rotsakerna igen i ugnen i ca 5-10 minuter tills de fått fin färg. 
Servera gärna med någon typ av kall yoghurtsås.  


Någon dag senare stod jag där med en sjuherrans massa konstiga rester i form av en del av de rostade rotfrukterna, tre äggvitor efter en chokladfondantbonanza samt färdigkokad couscous i apelsinmarinad. Dessutom var jag peppad på att testa smakkombinationen blodapelsin/blodgrape, fetaost och avokado. Det här är liksom inte ett recept, utan se det mer som inspiration med avseende på smakkombination (kan verkligen rekommenderas) och för att göra något användbart av rester. Hur som helst, it went something like this: 

Restomelett

2 ägg
3 äggvitor
1/2 dl mjölk
salt & peppar
fetaost
redan tillagade rotsaker
couscous med lite apelsinmarinad
hinnfria blodgrapeklyftor
frysta sojabönor, tinade
avokado
yoghurtsås med smaksatt med lime

Fräs rotsakerna i olivolja i en panna. 
Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor och slå det över rotsakerna i pannan och stek tills botten är färdig men ovansidan fortfarande är lite krämig. 
Smula över fetaost och servera med övriga tillbehör. 





Kommentarer