Höstrusk och fiberhusk

Så var det dags igen för en liten dödsrossling från den stackars förtvinande bloggen. Jag ser att mitt senaste inlägg var från i somras då jag gjorde goda vegetariska hamburgare och anledningen till att det rosslar till lite nu är faktiskt att jag tror att jag kan ha knäckt koden till lyckade vegetariska biffar, eller egentligen till generell lycka på de flesta plan, och den stavas fiberhusk. 

Det hela började med ett experiment på kesoplättar där jag mixade keso, ägg och vanilj med lite fiberhusk och blev glatt överraskad över vilken lätthanterlig konsistens plättarna fick. Det var bara att klutta ut dem och steka i kokosolja ett par minuter per sida och jag behövde inte ens bli förbannad en enda gång. Jättegott med jordgubbar och turkisk yoghurt minns jag att det var. Och somrigt.

Plättarna fastnade aldrig på bild men här åt jag dem.
Kanske var det bara därför de var så goda?

Denna formidabla succé väckte idén till zucchiniplättarna jag kände mig nödgad att laga när jag blev ägare till en 3,2 kg stor zucchini. Av 800 g riven zucchini (viktigt att salta och vattna ur rivet ordentligt först), 8 ägg, 5 tsk fiberhusk, ett paket fetaost och dill blev det ett redigt gäng riktigt goda plättar (antingen att äta naturella eller med t.ex. räkor eller rökt lax), även de föredömligt lättstekta. 

Fiberhusk är egentligen ett varumärke och består alltså enbart av psylliumfröskal (kallas ibland för loppfrön). Fibrerna i fröskalen är gelébildande och får liknande egenskaper som gluten vid bakning , trots att det är glutenfritt, och har en helt crazy bananas förmåga att binda vätska och svälla. Det är alltså dessa egenskaper som jag tror är hemligheten bakom en bra konsistens när man gör olika typer av plättar och biffar. De vegetariska biffarna jag gjorde igår fick omdömena "bäst hittills" och "hur bra som helst för att vara vegetariskt" and it went something like this:

Bönbiffar med rödbetor

2 burkar färdigkokta bönor (jag tog en med sojabönor och en med kikärter)
300 g rödbetor
3 ägg
2 msk fiberhusk
1 paket fetaost
1-2 vitlöksklyftor
timjan
lite chiliflakes
en skvätt balsam- eller sherryvinäger
salt & peppar


Skölj bönorna och låt dem rinna av. 
Mixa bönor med ägg, vitlök och kryddor och tillsätt fiberhusk. 
Kör du i matberedare kan du förslagsvis plocka upp mixerkniven och montera på rivningsskivan efter mixningen. 
Riv ner skalade rödbetor på den fina sidan i smeten och tillsätt fetaost i bitar. Blanda och forma biffar. Stek ett par stycken åt gången på medelvärme i ett par minuter. Vänd när de fått fin färg och stek färdigt på andra sidan. Dra eventuellt ner värmen något om biffarna är tjocka. Mina behövde nog totalt minst 15 minuter. 

Ugnsbakade rotsaker, crème fraiche och hipstervinäger passade bra till. Nu måste jag prova med andra sorters bönor och annat riv. Blir det nåt intressant av det hela återkommer jag. Kanske. 

Kommentarer