Bakad havregrynsgröt

En ny favorit har seglat upp på frukosthimlen i år- bakad havregrynsgröt, eller baked oats som en del trendkänsliga gärna vill kalla det. Fördelen med den här frukosten, förutom att den är löjligt god, är att du kan lätt göra en sats som sedan räcker till frukost de följande tre dagarna och den är dessutom mobil om du får för dig att t.ex. ta med dig den till jobbet. Själva tillverkningen kan ta en liten stund beroende på vilka ingredienser du använder men det är det lätt värt. Låt den stå och stelna till sig några timmar eller över natten efter gräddningen innan du skär upp den i bitar. Gröten kan lika gärna ätas kall som varm men jag tycker den är godast ljummen. Lägg den på ett fat och käka med gaffel eller ät den med händerna som en macka. Glöm skeden - om du följer det här receptet fyller den ingen funktion.

Det här receptet har jag hittat inspiration till i den här trevliga bloggen och jag har provat att variera ingredienser en del. Slutsatsen jag har dragit är att den väldigt förlåtande och att det blir bra hur man än gör typ, men angivna proportioner mellan gryn, fröer och vätska tycker då jag ger en bra och mjuk men tuggbar konsistens. Jag har provat både med och utan bakpulver och både med ett ägg, med två ägg, med tre äggvitor och utan ägg och det blir faktiskt ingen större skillnad i smak men ägg tillför lite bra fluffighet och mättnad så jag kör gärna med det och skiter i bakpulvret.
När det kommer till dadlar går det precis lika bra med "fuldadlar" i plasttråg, om inte bättre eftersom dessa är lättare att skära eller klippa i bitar utan att det kladdar så mycket. Det här är mitt standardrecept men när apelsinsäsongen tar slut kommer jag nog att experimentera fram några andra smaksättningar. Den här satsen brukar bli lagom till tre portioner för mig men kanske fyra för en mer genomsnittlig frukostätare. 

Bakad havregrynsgröt

4 dl havregryn
2 msk chiafrön
2 msk psylliumfrön
3 msk hasselnötter
3 msk kokos
några krm salt
2 krm vaniljpulver (inte vaniljsocker)
8 torkade dadlar
4 dl mjölk
2 dl vatten
1-2 apelsiner
1 ägg

Kärna ur dadlarna och dela hasselnötterna. Blanda med alla torra ingredienser i en bunke. Pressa ner apelsinsaften och gärna lite fruktkött också. Blanda i mjölk och vatten och rör ner ägget. Låt gärna smeten stå en liten stund och svälla. 
Häll smeten i en bakpappersklädd brödform (tips: blöt pappret först och krama ur det = mycket lättare att forma det efter bakformen) och grädda mitt i ugnen i 175-200 grader. En timme eller lite mer är lagom på 175 grader. Ta ut formen och låt den vila under en bakhanduk och låt det gärna gå några timmar innan du skär upp den. 

Kommentarer