Husmorshipstern strikes again. Med blodpudding.

Den som såg nåt suspekt slafsande på Instagram igår har nog redan listat ut att det handlar om hemgjord blodpudding denna gång. Det är väl ganska 2013 förmodar jag men beslutet har mognat ett tag om man säger så. Jag har varit nyfiken länge men dragit mig för att prova då jag misstänkte att jag skulle bli så äcklad av tillagningen att jag ändå inte skulle vilja äta upp den. Men jag hade fel, det gick bara bra och det luktade faktiskt mest av kryddor och rågmjöl. Blodpuddingen ska ändå helst stå till sig över natten så eventuellt äckel hinner säkert lägga sig innan det är dags att äta.
Det kryllade inte av recept på blodpudding (nej, när jag googlar "recept blodpudding" är jag inte intresserad av beskrivningar där det står att jag ska steka skivor av Geas blodpudding och servera med lök och bacon, därav sökordet "recept"..). Men de jag hittade var ganska likvärdiga, sånär som på ICA:s recept som verkade suspekt förenklat, så jag utgick istället från dessa recept på recept.nu, svensktkott.se och vinochgastronomi.se och modifierade en aning. It went something like this:

Blodpudding

Med lite isklumpar kvar blev det hallonsorbet

2 bakformar, ca 8-12 portioner

1 liter blod (finns fryst nötblod på Maxi)
2 flaskor lättöl á 33 cl
7 dl rågmjöl
2 syrliga äpplen
ca 100 g bacon
2 rödlökar
100 g smör
2/3 dl sirap
1/2 tsk malen kryddpeppar (rekommenderar hälften, det smakade lite sillinläggning)
1/2 tsk kryddnejlika
2 tsk torkad mejram
1 tsk malen ingefära
1/2 tsk vitpeppar
1 msk salt


Tina och sila ner blodet i en stor bunke/gryta.
Stek tärnat bacon och ta upp det och lägg åt sidan.
Finhacka lök och äpple och stek i baconfettet. Lägg åt sidan. 
Smält smöret i stekpannan. Mortla mejram och kryddnejlika och lägg tillsammans med övriga kryddor i det smälta smöret. 
Vispa ihop blodet med öl och rågmjöl.
Blanda ner kryddsmör, sirap och baconfräs. 
Häll smeten i två bakformar klädda med plastfolie. Ställ formarna i en långpanna och täck med folie. Koka upp vatten och häll runtom formarna i långpannan. Var försiktig som satan och ställ in i ugnen i 200 grader i ca 75 minuter. Testa med en provsticka, den ska vara torr när det är färdigt. 
Låt blodpuddingen vila till nästa dag innan du skivar upp och steker den. Jag serverade med lingonsylt, extra bacon och coleslaw gjord på finriven vitkål, turkisk yoghurt, majonnäs, senap, vinäger och apelsinbitar.

Och utvispat blev det halloncoulis

Nybakad blev den mjukpepparkaka. Jag har som som synes
fulhackat lök och äpplen men rekommenderar finhackning. 

I vissa recept anges att man istället för öl kan använda buljong, svagdricka eller mjölk. Jag skulle inte ta mjölk då kalcium sägs hämma upptaget av järn i en måltid vilket ju vore himla onödigt när man ändå har kostat på sig en hel del bök och ett smärre blodbad i köket. För att istället främja upptaget av järn rekommenderas ju som bekant c-vitamin och det är naturligtvis därför man alltid käkar vitkål till blodpudding.  


Kommentarer