Sommaren, maten, paellan

Jag har under lång tid glömt att jag har en blogg som man kan skriva viktiga och oviktiga saker i. Däremot har jag då och då under sommaren kommit ihåg att laga mat och ibland till och med att bilddokumentera den. Nu när semestern är slut tänkte jag att jag kan göra någon sorts försök att minnas sommaren genom att plita ner några av maträtterna som blev någorlunda värda att återberätta och återskapa. Först ut blir mitt livs första paella och beslutet att dokumentera den motiverar jag med att det blev väldigt gott, är inte särskilt svårt att laga och är en rätt som man lätt kan variera och som är bra när man behöver utfodra många. Många recept på paella innehåller ju musslor och hade man bara läst det här inlägget hade man kanske kunnat tro att jag skulle ha gått på den linjen. Men känner man till min nära-döden-upplevelse i vintras som kostade mig två sjukdagar, säkert lika många kilon och en relation till musslor som nog aldrig kommer att bli densamma så förstår man varför det fick bli räkor istället. 

Paella för många

ca 8 portioner

ca 1 kg kycklinglårfilé
1-2 paket chorizo (jag använde 300 g rå från Ica Selection. Den är bra men lite mer hade inte skadat)
1 kg stora räkor med skal
6 dl ris, typ arborioris funkar bra
lämpliga kryddor med lite schvung (jag tror jag tog rökt paprikapulver, cayenne, gurkmeja och kanske chilipulver av nåt slag)
1-2 kuvert saffran
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
1-2 paprikor
ärtor, haricots verts eller sockerärter 
2 burkar hela tomater, gärna körsbärstomater
ca 10-12 dl buljong eller fond
4 dl torrt vitt vin
olivolja
persilja 
salt & peppar

1. Skala räkorna. Lägg skalen i en gryta och fyll på med ca 12 dl vatten. Låt koka ett tag och sila sedan bort skalen. 
2. Skär kycklingen i mindre bitar och stek en stund med valfria kryddor i en stekpanna. Den behöver inte bli helt färdigstekt utan kan få koka med en stund på slutet. 
3. Skiva chorizon, strimla paprikan och finhacka lök och vitlök. Fräs detta i lite olivolja i en stor gjutjärnsgryta (eller paellapanna om du är riktigt frän och modern) ett par minuter. Häll i riset och låt fräsa med en stund. Tillsätt saffran och vin och låt puttra in ett litet tag. Häll på tomater och ca 1 liter räkbuljong och låt koka upp. Rör om då och då och späd eventuellt med mer buljong om det behövs. Koka tills riset är mjukt,ca 20 min. När det är en stund kvar av kokningen tillsätter du kycklingen (beroende på hur färdigstekt den hunnit bli).
4. Smaka av med salt och peppar och strö på persilja och räkor innan servering. 

Mängden vitt vin jag dricker i förhållande till rött är försvinnande liten men jag tyckte mycket om Simonsig Chardonnay (2032). När det kommer till vita viner har jag i och för sig en förkärlek till just lite smörigare viner med fatkaraktär. Kanske inte vad man i första hand skulle rekommendera till en skaldjursrätt och inte heller drack jag det just till paellan. Men med tanke på att det är så mycket andra smaker än från räkorna i denna tror jag absolut att det skulle fungera fint ihop. Köööööp.

Kommentarer