Karré green curry

Den här rätten blev jag bjuden på för något år sedan och fick då höra att det var svårt att få tag på tamarindpasta. När jag besökte Exotisk mat för ett tag sedan för att köpa jackfruit hittade jag faktiskt tamarindpasta och eftersom den här grytan var tokgod var det ju bara att tuta och köra. Receptet kommer från Allt om mat och jag kör på samma mängder för enkelhetens skull. Enligt receptet skulle detta räcka till 10 personer men det är jag tveksam till om det inte är 10 väldigt små personer. Eller möjligtvis 10 kontorstanter av den sorten som inte äter middag ifall de har ätit tårta på jobbet. Jag drar till med sex portioner för riktiga människor. 

Karré green curry

1,3 kg benfri fläskkarré
4 vitlöksklyftor
2 tsk samal oelek
1 lime, skalet
3 msk + 2 msk kinesisk soja
2 tsk potatismjöl alt. maizena
0,5 dl chilisås av ketchuptyp
2 burkar kokosmjölk á 400 ml
2 msk kalvfond
1 kruka thaibasilika
1 + 1 msk currypasta
2 msk tamarindpasta
Tillbehör:
rostade kokosflingor
jordnötter
wokade grönsaker
ris

1. Putsa eventuellt karrén från hinnor och senor. Strimla köttet och blanda med soja, currypasta, hackad vitlök och thaibasilika. Bryn strimlorna i olja i en stor panna/gryta. 
2. Tillsätt kokosmjölk, fond, chilisås, tamarind, samal oelek, lime och soja. Låt grytan sjuda tills köttet känns mört (ca 20 minuter räckte för mig). Blanda potatismjöl med lite kallt vatten och rör ner i grytan och koka upp under omrörning, alt. red av med maizena. Ett tips är att inte dra i något salt innan du har smakat av för mest troligt räcker sältan i sojan till och blir över. 

Kommentarer