Borsjtj à la Coco Bahia

Det är ingen hemlighet att jag gillar kokos och tycker att kokosmjölk är grymt bra som bas i soppor och grytor. Jag hade dock aldrig provat det i kombination med rödbetor tidigare och tänkte att det borde finnas potential där. Jag hade rätt.
De angivna mängderna beror på att jag hade just så mycket rödbetor hemma och skarvade med några morötter för att dryga ut den lite helt enkelt, jag tror inte det gör någon större skillnad just för smaken. Soppan blir ganska söt av rödbetorna så det är inte fel att ha något salt tillbehör i. Halloumi passade jättebra men jag kan tänka mig att en kryddig korv, fetaost, saltrostade pumpkärnor eller dylikt skulle kunna bli gott i också. 

Rödbetssoppa med kokosmjölk

ca 6 portioner

1300 g rödbetor
5 morötter, ca 400 g
1 purjolök
1 burk vita bönor (inte i tomatsås för guds skull)
ca 14-15 dl vatten + 1,5 grönsaksbuljongtärning
1 burk kokosmjölk
2 paket halloumi
en skvätt rödvinsvinäger
salt & peppar

1. Skala och skär rödbetor och morötter i mindre bitar och fräs en stund i olja i en rymlig gryta. 
2. Smula ner buljongtärningar och häll på vatten (koka upp i vattenkokaren så går det mycket snabbare). 
3. Låt koka tills rotsakerna är mjuka (ca 20 min). 
4. Stek skivad purjolök under tiden. 
5. Tärna halloumin. 
6. Häll i avrunna bönor i soppan och låt koka med några minuter. 
4. Mixa soppan slät med stavmixer, häll på kokosmjölk och mixa lite till. 
5. Koka upp soppan igen, lägg i halloumi och smaka av med salt, peppar och lite vinäger. 

Servera soppan med purjolök eller någon annan god grönsak och såklart något gott bröd. T.ex. ett morots- och fröbröd jag höftade fram och blev väldigt nöjd med. Jag tycker att det är lite kul att baka med glutenfria mjölsorter ibland, inte för att jag har något emot gluten, utan mest för att det är lite spännande och kräver lite experimenterande för att få fram rätt konsistens. Vissa mjölsorter binder mer vätska än andra och kan dels behöva mer vätska, dels behöva kombineras med ägg och/eller chiafrön för att inte bli torra. Det här blir som en tjock, kladdig smet som bara är att hälla ut i en brödform. Känns smeten för torr, häll på lite mer vätska helt enkelt. Det blir ganska små skivor men lätt att skiva. Jättegott både nybakat och följande dag och såväl naturellt som rostat. Ett väldigt bra bröd fyllt med bra grejor helt enkelt. Gör't!

Bovetebröd med morötter och frön

2 dl bovetemjöl
1,5 dl sojamjöl (rismjöl funkar nog också bra)
1 dl kokosmjöl (binder mycket vätska)
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl frön, t.ex. pumpa- och solroskärnor
2 msk krossat linfrö
3 morötter, inte så stora
1 dl torkade tranbär
1 dl grovhackade valnötter
1 msk chiafrön
3 små ägg eller 2 stora
3 dl vätska (jag tog 2 dl mjölk + 1 dl vatten)

1. Blötlägg chiafröna i 3 msk vatten (det ska bildas en geléliknande massa).
2. Vispa äggen fluffigt i en bunke. 
3. Skala och finriv morötterna rakt ner i äggblandningen. 
4. Rör ner chiafröna. Om det blir klumpar, dra några varv med vispen igen. 
5. Blanda de torra ingredienserna och häll ner i smeten. 
6. Häll smeten i en brödform med bakplåtspapper, och grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 50-60 minuter eller tills ytan är fin och brödet låter färdigt när du knackar på undersidan. Det ska ropa: Ät mig nuuuuuu!

Kommentarer