Godaste peston just nu. Och en sötrökig puré.

Den här rätten har jag hunnit göra flera gånger redan men har aldrig lyckats komma ihåg att fotografera den förrän nu. Eftersom den är kort sagt svingod så är det hög tid att publicera receptet innan jag tappar bort originalreceptet (kommer från tidningen Allt om mat). Den här satsen pesto räcker bra till en laxbit på runt ett kilo. Gör du mindre mängd lax kan överbliven pesto användas till pasta eller som en kall sås om man t.ex. blandar den med lite matyoghurt. Om du inte gillar koriander, kör på thaibasilika. Eller skärp dig.

Asiatisk pesto till lax

2-3 salladslökar, grovhackad
1 vitlöksklyfta, hackad/riven
1 kruka koriander 
1 bit ingefära, ca 25 gram, riven
1/2 röd chili
100 gram salta, rostade jordnötter
1/2 dl jordnötsolja
1/2 tsk salt


Mixa allt till en slät pesto, alternativt tillsätt jordnötterna sist och mixa dem en kort stund för lite chunkig konsistens. Täck en laxsida och kör i ugnen på ca 150-175 grader. 

Torr fisk får mig att gråta och jag vill helst hålla innertemperaturen något under 50 grader när jag tillagar lax så jag använder alltid termometer. Är laxsidan ojämnt tjock kan det vara en idé att dela upp den i en tjockare och en tunnare del och ta ut den tunnare först ur ugnen. Är det ett riktigt eländigt måndagsexemplar brukar jag skära bort den tunna delen, skära upp den i mindre delar och frysa in. Funkar bra att köra ner i en gryta eller soppa. En annan variant är att sätta termometern i den tunnare delen och äta den först ifall du vet att resterna ska värmas upp nästa dag. Är resterna på gränsen till färdiga så kan det faktiskt ibland bli ganska bra efter någon minuts uppvärmning i mikron eller ugnen. Ju högre temperatur du tillagar laxen på, desto mer kommer innertemperaturen att stiga efter att du tagit ut den ur ugnen. Kör du på ca 150 grader brukar den max stiga någon enstaka grad.

När jag förde över lite foton från kameran såg jag en annan god sak jag glömt bort att dokumentera, nämligen en väldigt god sötpotatispuré. Receptet har jag sett figurera lite varstans på nätet och då har purén varit ett tillbehör till en ceviche men jag hade den till ugnsstekt lax. Halloumi, kött eller korv skulle nog passa bra till också.

Här med grillad paprika och pak choi

Rökig sötpotatispuré

ca 800 g sötpotatis
ca 5 cm färsk ingefära, riven
2 tvättade lime, skal och saft
ca 2-3 tsk chipotlepaste 
salt

Skala och skär sötpotatisen i mindre bitar och tillaga i ca 225 grader i ugnen med olivolja, salt och peppar, 20-30 minuter eller tills bitarna är mjuka. 
Låt svalna lite och mixa potatisen tillsammans med ingefära, chipotle, limeskal och lite pressad lime. Smaka av med salt och lime och värm på purén innan servering. 





Kommentarer