Nötig kikärtssoppa

Någon efterlyste nyss recept på enkel och vegansk vardagsmat och något åt det hållet slängde jag ihop idag. Den här kikärtssoppan blir ganska mättande och äter man normalmycket och kanske med någon macka till räcker det till många portioner. För mindre mängd kan du ta en burk mindre av kikärterna och lite mindre buljong. Jag gjorde en något mer tidskrävande variant med rostning av kikärterna. Det blir väldigt gott, särskilt om man rostar i kokosolja, men resulterar även lätt i totalt mayhem i köket och viss risk för kroppsskador så skippa det om du har bråttom. 

Rostad kikärtssoppa med jordnötssmör

1 gul lök
4 morötter
2 vitlöksklyftor
2 tsk spiskummin
2 tsk gurkmeja
1 msk ljus balsamvinäger
ca 5 msk jordnötssmör
4 burkar kikärter
2 buljongtärningar (jag tog hönsbuljong)
12 dl vatten
salt & peppar

1. Skala och grovhacka löken, morötterna och vitlöken.
2. Fräs tillsammans med kryddorna i olja in en stor gryta.
3. Tillsätt kokande vatten och buljongtärningar och låt koka ca 10 minuter eller tills morötterna är mjuka. 
4. Skölj och sila av kikärterna och rosta två eller tre burkar i kokosolja på hög värme (jag rostade två och tog en orostad då det blev så fullt i pannan). Var lite försiktig, kikärterna börjar poppa rätt mycket efter ett tag. 
4. Häll ner de rostade kikärterna och jordnötssmör i soppan och mixa den slät med mixerstav. Smaka av med salt, peppar och vinäger. 
5. Rosta den fjärde burken kikärter i kokosolja med valfria kryddor. Jag tog rökt paprika, spiskummin, gurkmeja, salt och peppar. Servera soppan med rostade kikärter och jordnötter. Hade jag haft koriander hade jag såklart slängt i det också.

Kommentarer