Än smakar det höst

Nu börjar ju säsongen för goda apelsiner, saffran och pepparkakor. Men än så länge klamrar jag mig fast vid diverse höstiga smaker och jag har totalt dille på aronia för tillfället. Aronia är ju ett sånt där bär som förmodligen skulle lanseras som "superbär" och säljas svindyrt om det bara hade behövt importerats från något exotiskt land istället för att kunna plockas i diverse kommunala häckar i Umeå. Jaja, mer aronia åt mig med andra ord. Men det finns faktiskt en hel del kvar ännu på buskarna så jag kan dela med mig av hur man kan göra det sträva, äckliga bäret jättegott ifall någon är nyfiken. 

Ett tips är att invänta frost innan plockning för att mildra strävheten. Jag har tidigare kokat sylt på aronia, syltsocker, kanel, vaniljpulver och rom och det har blivit otroligt gott och passar väldigt bra till diverse ostar. Det är nog inte några större mängder pektin i aronia så vill du ha en mer syltig konsistens tror jag syltsocker eller tillsatt pektin är nödvändigt. En annan variant jag har gjort är att koka med vanligt socker, kanel, vatten och stjärnanis. Det blir då mer som bär som marineras i saft. Man slipper alltså dra i sig allt socker i en sylt utan kan fiska upp bären med en gaffel men kokningen gör ändå att bären blir lagom söta och tappar sin strävhet. Saften blir en väldigt god, koncentrerad saft och blandas den med lite vatten blir det en jättebra måltidsdryck.  

Marinerade aroniabär

ca 2 liter aroniabär
4 dl vatten
6 dl socker
2 kanelstänger
6 stjärnanis

Låt bär och vatten koka på svag värme i ca 15 minuter. Rör ner socker och kryddor och låt koka ca 15 minuter till. Fiska upp kanel och stjärnanis och häll upp i rena, varma burkar. 

Aronia passar väldigt bra ihop med äpple, t.ex. i yoghurt eller gröt, men den här varianten funkar i de flesta lägen väldigt bra i mat också, t.ex. som alternativ till lingon. Idag fick den sällskapa en älgskavpytt med rödlök och ingefära (inspiration från ett recept i Allt om mat). 


Viltskavsgryta med rödkål och äpple

400-500 gram viltskav
1 stor rödlök
ca 1/3 rödkålshuvud
ca 2 cm ingefära
2 äpplen
ett par matskedar aroniasaft
1,5 dl matlagningsgrädde
lite hasselnötter
timjan
salt & peppar

1. Skär rödlök i klyftor och rödkålen i grova bitar och fräs i smör tills det mjuknat. 
2. Skär äpplena i mindre bitar och låt fräsa med några minuter. 
3. Stek skavet i smör i en panna tills det fått bra färg. Riv ner ingefära och låt steka med en stund.
4. Tillsätt grädde och aroniasaft och låt koka ihop. Ös ner rödkålspytten och krydda med timjan, salt och peppar. Tillsätt halverade hasselnötter och servera med potatismos och marinerad aronia. 

Kommentarer