Asieninspirerad pumpasoppa

Pang, bom, där kom vintern. Jag hatar ju egentligen vintern mer och mer för varje år som går men i år tänkte jag testa strategin att börja åka skidor. Skulle det vara kul tänker jag mig att jag kanske blir mindre sur varje gång det snöar i vinter. Men fy för den lede vad jag hatade att åka skidor när jag var liten. Som jag minns det utgjordes ungefär varannan gympalektion vintertid av skidor och varannan av skridskor under större delen av min skolgång. Och det enda jag hatade mer än skidor var skridskor. I stort sett varje gång förfrös man fötterna och ville dö. Fula, tröga Edsbynskidor med råttfällebindningar hade jag medan alla andra hade fräsiga Fisherskidor i hela 80-talsregnbågens färger. Och var det inte gympa så var det nån förbannad friluftsdag man skulle skidplågas på. Efter min sista gympalektion andra året i gymnasiet dröjde det flera år innan jag ställde mig på ett par skidor igen. Det visade sig i och för sig vara helt okej och något mer charmigt när man åkte i skogen och dessutom av egen fri vilja. När man gör något såpass sällan är det ju bäst att man åtminstone gör det ordentligt när man väl gör det så jag var ute några timmar, vilket såklart resulterade i en grotesk träningsvärk i ryggen följande dag. Exakt hur jag resonerade för mig själv när jag dagen efter kom på idén att gå till gymmet och lyfta en tung skivstång kan jag tyvärr inte minnas. Det bästa man kan säga om utfallet är väl att träningsvärken blev sekundär. Jag fick ryggskott istället. Det här var nog tio år sedan nu och sedan dess har det liksom inte blivit någon mer skidåkning. Men nu har jag precis provat ut ett skidpaket som jag ska få hämta upp till veckan. Ungefär den dagen då det enligt väderprognosen ska börja regna. Jag återkommer med rapporter om min kommande skidkarriär men om det blir ännu en blaskig vinter vet ni vems fel det är. 

Jag har i alla fall ätit en vintrig och god pumpasoppa idag. Gör den. Men ärligt talat går det minst lika bra, om inte lite bättre, att använda sötpotatis istället för pumpa. Jag vet faktiskt inte vilken sorts pumpa jag använde, har googlat förgäves. Den såg i alla fall ut lite som en klassisk halloweenpumpa men mindre och liksom avsmalnande uppåt. Någon som vet? Den var som sagt ganska liten så jag skarvade med några morötter. Betyg 7/10. Med sötpotatis, säkert 8/10. Vilket man än använder så bör man ha rätt ordentligt med syra i och gärna lite hetta också för att det inte bara ska smaka sötjolmigt. 

De bruna bjuttarna är pumpakärnorna som jag saltrostade en stund i ugnen. 

Asieninspirerad pumpasoppa  med lime och koriander

ca 1 kg pumpa
ca 400-500 gram morötter
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
några cm ingefära
2 limefrukter
chili av nåt slag, färsk eller torkad
2 buljongtärningar
1 burk kokosmjölk
1 stor sked jordnötssmör
1 paprika
valfri proteinkälla (fisk, skaldjur, kyckling eller tofu passar bra. Jag använde 600 g pangasiusfilé)
koriander
salt & peppar

1. Skala och skär pumpa, morötter, lök och vitlök i mindre bitar. 
2. Fräs detta med chili i olja i en stor gryta. 
3. Smula över buljong och häll på kokande vatten så att det täcker innehållet i grytan. Pressa ner lime och låt koka tills allt är mjukt, ca 15-20 min. 
4. Strimla paprikan och skär fisk eller dylikt i mindre bitar. Om du använder fisk kan du med fördel skära upp bitarna och låta dem ligga och dra i lite pressad lime och salt en stund innan. 
5. Mixa soppan slät med stavmixer. Häll i jordnötssmör och kokosolja och mixa lite till. 
6. Ställ tillbaka på plattan och häll ner paprika och fisk. Låt sjuda försiktigt en stund tills fisken är genomkokt. Häll ner färsk koriander och smaka av med salt, peppar och eventuellt mer lime. 

Kommentarer