Kylskåpstömning med Oumph

Jag hatar att slänga mat. Och det blir mer och mer viktigt att göra det jag kan för att låta bli. Det slängs alldeles tillräckligt mycket vid produktionen, på lagret och i butiken. Har maten mot förmodan lyckats ta sig till mitt kylskåp känner jag en plikt att anstränga mig och därför blir det ibland maträtter vars ingredienser till stor del beror på vad som finns hemma och snart håller på att bli dåligt. I det här fallet var ursprungstanken gnocchi (av potatis alltså), champinjoner och Oumph Thyme & Garlic. Resten blev ett hopplock av ostrester, en gammal vinskvätt, en öppnad crème fraiche och en galet god paprika- och aubergineröra jag köpte på en matmässa. Det här är alltså inget direkt genomtänkt recept men jag tänkte skriva ner det ändå för framtida inspiration (jag etiketterar alltid inläggen av denna anledning). En stabil sjua i betyg får väl duga för att kanske återskapa någon gång. Lite som lasagne till smak och konsistens men mindre jobbigt att laga. 

Gnocchigratäng med Oumph och linser

4 portioner

500 g potatisgnocchi 
Ett paket Oumph Thyme & Garlic
champinjoner
1 gul lök
2 morötter
3 vitlöksklyftor
1,5 dl röda linser
2 dl rött vin
1 dl vatten
1 burk tomater av nåt slag
1/2 buljongtärning
ca 2 tsk sardellcrème
ca 1 msk tomatpuré
ca 1 msk balsamvinäger
torkad basilika
ca 1,5 dl crème fraiche
ca 1 dl paprika- och aubergineröra (tänker mig att Ajvar relish blir bra också)
valfria ostrester (jag kluttade ner några skedar pepparfärskost i tomatröran och tog lite vanlig riven ost och parmesan till gratineringen)

1. Stek tinad Oumph i olja i några minuter tills den fått färg och häll sedan över den i en ugnsform.
2. Skiva under tiden champinjoner och låt dem ta över stekpannan när Oumphen är klar. 
3. Skala och hacka lök, morötter och vitlök medan svampen steker färdigt. 
4. Salta och peppra svampen och häll över i ugnsformen.
4. Stek lök, morötter och vitlök i olja i några minuter. 
5. Tillsätt röda linser, vin, vatten, sardellcrème, smulad buljong, basilika, tomatpuré och tomater. Låt koka ca 15 minuter. Späd eventuellt med vatten om det behövs. Tillsätt därefter crème fraiche och paprikaröran och låt koka ett par minuter till. 
6. Koka gnocchin enligt anvisningarna på paketet (tar typ två minuter). Låt den sedan rinna av och häll över den i ugnsformen. 
7. Låt lite färskost smälta ner i tomatröran när den kokat klart och smaka av med salt, peppar och balsamvinäger.  
8. Häll ner tomatröran i ugnsformen över Oumph och gnocchi och häll på riven ost. 
9. Gratinera i 225 grader tills osten fått färg (ca 10 minuter). 

Kommentarer