Paj, pavor och pynt (eller var det Vin, kvinnor och sång?)

En adventsbrunch, en vinmässa, ett restaurangbesök, träning, trängas på stan, se På Spåret, shoppa, pynta, städa och tillverka en stycke kladdkaka och två stycke matpajer. En ganska produktiv helg om jag får säga det själv men nu är jag slut som artist. 

Paj gör jag onödigt sällan och helgens första paj var en julinspirerad grönkålspaj med getost och valnötter. Receptet finns här och bortsett från pajdegen följde jag det i stort sett helt och hållet (förutom att jag använde fryst grönkål och fräste den och rödlöken med en gnutta socker. Och så använde jag havrebaserad matlagningsgrädde och experimenterade fram en glutenfri pajdeg då det fanns både mjölk- och glutenallergiker bland de som skulle äta). Pajdegen blev väldigt god (bovete, sojamjöl och rismjöl, ägg, fiberhusk och mjölkfritt margarin) men fastnade lite i formen så jag får nog jobba vidare på receptet där. Den verkade i alla fall gå hem hos de flesta och jag tyckte också att den blev riktigt bra. 

Paj nummer två bestod av renfärs (hittade ingen älgfärs) och ädelost and it went something like this:

Viltfärspaj med ädelost och trattkantareller

Valfri pajdeg
2 gula lökar
en gnutta socker
400 g älg- eller renfärs
torkade trattkantareller
ca 1 tsk fisksås
ca 2 tsk ljus soja
lite viltfond
140 g ädelost
2,5 dl matlagningsgrädde
3 ägg
salt & peppar 

1. Gör en pajdeg och förgrädda skalet ca 10 minuter. 
2. Skala och skiva löken tunt. Fräs den i smör på ganska svag värme ett bra tag. Krydda med en nypa socker, salt och peppar och lägg åt sidan. 
3. Fräs viltfärsen i smör. Häll ner fond, soja och fisksås och låt puttra en stund. 
4. Häll ner trattkantarellerna och lite av spadet om de är blötlagda och smaka av. 
5. Ta ut pajskalet och täck botten med lök. Smula över ädelost och häll sedan över färsen. 
6. Vispa ihop ägg med matlagningsgrädde, salt och peppar och häll över pajen. 
7. Grädda tills den verkar klar. En halvtimme kanske?



Salladen till hittade jag inspiration till i Allt om mat men gjorde om en del. Den passade väldigt bra till pajen (såklart med aronia till) och hela kalaset fick det samlade betyget 8/10.


Rödkålssallad med granatäpple och mandel

1. Strimla och fräs 1/2 rödkålshuvud i olja tills det mjuknar lite. 
2. Häll på lite balsamvinäger och låt det puttra i det en stund. Salta och peppra och häll över i en stor skål. 
3. Grovhacka några torkade aprikoser (Saltå Kvarns är bäst enligt mig) och mandlar och häll ner detta i skålen. 
4. Häll ner ett paket frysta, tinade granatäppelkärnor och lite av saften (inte all, då blir det för blött).  
5. Smula ner ett paket fetaost. 
6. Blanda ner salladsblad av något slag, t.ex. maché. 


Kommentarer