Rosta det som rostas kan

Hemkommen efter en dekadent långhelg med semesterdag, hotell, lite shopping, en massa god mat, en grym spelning med Nicole Sabouné samt vin- och matmässa i Stockholm. Mycket bra, även om jag gärna skulle vilja blunda lite med alla sinnen efter att ha vistats ett tag i huvudstaden. Inte minst luktsinnet. Mycket kisslukt och ännu mera vinlukt senare var jag hemma igen och kände helt enkelt för lite hederlig matlagning. Kriterierna för dagen var något med mycket grönsaker, mycket smaker och många rostade komponenter and it went something like this:

Matvetesallad med rotsaker, nötter och rostad vitlökskräm

ca 6 portioner

3-4 dl matvete
en långpanna rotsaker (jag tog 3 stora palsternackor, 3 sötpotatisar och 4 morötter)
en hel vitlök
champinjoner
2 burkar kikärter
1,5 paket fetaost
färsk timjan
nötter (t.ex. cashew- eller valnötter)
olivolja
salt & peppar
Bönkräm:
2 burkar vita bönor
1 citron
olivolja
rostad vitlök
salt & peppar
Picklad rödlök:
2 rödlökar
lite farin- eller råsocker
rödvinsvinäger, ca 1 dl
lite vatten

1. Rosta matvetet i en torr stekpanna tills det fått lite färg och börjar lukta lite rostat. Koka det därefter med lite buljong (ca 15 min). Ställ åt sidan och låt svalna lite. Låt rinna av i en sil om det skulle vara vätska kvar. 
2. Skala och skär rotsakerna och rödlöken i mindre bitar. Lägg i en långpanna tillsammans med en hel vitlök. Ringla över olivolja, salta, peppra och rosta i ca 225-250 grader tills rotsakerna är mjuka och fått färg. 
3. Skala och skiva rödlöken och fräs en stund i en kastrull. Tillsätt socker och stek i några minuter. Tillsätt vinäger och vatten och låt koka tills vätskan kokat bort. 
4. Skölj och sila av kikärterna. Låt gärna ligga på lite papper i silen ett tag så de är så torra som möjligt. Stek sedan på ganska hög värme i olivolja under lock tills de fått bra med färg. Salta och peppra och lägg över i en stor form. 
5. Kvarta champinjonerna och stek, gärna med lite vitlök, tills all vätska kokat bort. Salta och peppra och häll över svampen i formen. 
6. Skölj och sila av de vita bönorna och häll ner i någon form av mixerskål. 
7. Tryck ut innehållet ur vitlöken i mixerskålen och pressa ner saft från halva citronen. Tillsätt salt, peppar och lite olivolja och mixa krämen slät. Tillsätt eventuellt lite vatten och/eller mer citron och mixa till en lagom tjock konsistens. 
8. Ta ut rotsakerna och blanda ner i formen. 
9. Blanda ner tärnad fetaost, färsk timjan och nötter och servera med bönkräm och picklad rödlök. 



Det är kul att få till rätter som både är vegetariska och har lite mustiga smaker. Rostade komponenter hjälper till på traven tycker jag. Vitlök blir dessutom så himla gott när den rostas hel så ska du ändå göra nåt i ugnen, släng ner en vitlök och gör någon god röra. 8/10 blev betyget och det tog runt en timme att laga. Vill du kapa tid kan du skippa svampen då den försvann lite och hoppa över att rosta matvetet då jag nog tycker att kikärterna vinner ännu mer på rostningen än matvetet gör. Jag köpte den här tryffelbalsamicon på Duå i somras och den passade grymt bra till. Den är för övrigt svingod till jättemycket, inte minst lagrade ostar, så det är ett hett tips i största allmänhet.

Första gången jag gjorde detta testade jag att först koka matvetet och sedan rosta men det blev mycket bättre och enklare att torrosta det innan kokning. Som synes på bilden hade jag rödlök med de övriga rotsakerna men tycker att rätten fick ytterligare ett lyft med picklad rödlök som tillbehör istället så därför har jag uppdaterat receptet. 

Kommentarer