Lasagne fast inte alls

Nu skulle jag till exempel ha kunnat berätta om 2015 års fantastiskt lyckade julbak. Men eftersom det var någon annans julbak så vet jag dessvärre inget om detta så det får handla om lasagne istället. 

Eftersom jag lyckas känna lukten av rotselleri i vart och vartannat hörn numera snokade jag nyligen upp ett recept på en form av lasagne jag ville prova. Originalreceptet (som finns här) är fritt från det mesta och passar alltså såväl mjölk- och glutenallergiker som veganer. Egentligen ganska fritt från lasagne alltså. Jag hade dock i en del överbliven parmesanost och lite sardellkräm i min version. Men vill man göra den helt vegansk skulle jag nog köra på att hacka i lite soltorkade tomater i tomatsåsen för att få lite mer "djup" i smakerna. Det var snålt tilltaget med linser i originalet så det tycker jag gott man kan öka på om man har någon ambition att bli mätt. Hur som helst blev det i alla fall riktigt gott och påminner faktiskt ganska mycket om lasagne trots frånvaron av allt som har med lasagne att göra. Nu är jag peppad på att prova liknande varianter med andra rotsaker, t.ex. sötpotatis eller rödbetor och kanske ha lite andra ostar i. Istället för linser kan man ju köra ner någon sorts färs som omväxling också såklart.

Det blev bara en mobilbild, sedan dissekerades den innan kameran hann fram. 

"Lasagne" på rotselleri och tomatlinser 

1 rotselleri
3 palsternackor
600 g fryst, hackad spenat
ca 25 champinjoner 
ca 2 dl parmesanost
6 vitlöksklyftor
1 gul lök
3 dl linser (jag tog 1 dl beluga- och 2 dl röda linser
3 burkar krossade tomater
2 dl vatten (jag tog det avrunna vattnet från spenaten)
1 buljongtärning
ca 1-2 msk sardellkräm (finns från Zeta men hackade sardeller går förstås bra också)
lite worcestershiresås
en skvätt balsamvinäger
lite socker
chiliflakes
basilika
timjan
salt & peppar
2 paket körsbärstomater

1) Borsta eller skölj svampen och fräs i olja med två klyftor vitlök. Salta och peppra och häll över i en bunke.
2) Tina och krama ur vätskan ur spenaten och fräs den med en klyfta vitlök. Salta och peppra och krydda eventuellt med lite timjan. Häll ner spenaten i bunken med svamp. 
3) Riv ner osten i bunken. 
4) Fräs hackad lök och resterande vitlök i olja (ta gärna lite olja från en burk med soltorkade tomater om du har) i stekpannan. 
5) Häll ner sköljda linser, krossade tomater, vatten, buljong, vinäger, sardellkräm (och/eller lite hackade, soltorkade tomater). Ös på med kryddor och låt puttra under lock tills linserna är klara. Blir det väldigt blött kan du ta av locket mot slutet. 
6) Skala och skiva rotselleri och palsternacka tunt (ca 3 mm). Det är lättare att skala rotselleri om du först klyftar den i fyra delar och skalar med en kniv. 
7) Halvera körsbärstomaterna. 
8) Pensla olja i botten av en långpanna. Fördela 1/3 av rotsaksskivorna som en botten. 
9) Häll på hälften av tomatsåsen och lägg på ytterligare 1/3 av rotsakerna. 
10) Bred ut svamp- och spenatröran. 
11) Fördela de återstående rotsakerna. 
12) Häll på resterande tomatsås. 
13) Lägg på körsbärstomaterna och ställ in i 175 grader varm ugn, ca 1-1,5 timme beroende på hur mycket tid och tålamod du har. 



Delar av julbaket. Det här skulle ha blivit knäck.

Kommentarer