Mera strimmelhets och skidpremiär

Det andra projektet med julienneskäraren var som jag nämnde i förra inlägget också det med zucchini. Denna gång strimlade och ångkokade jag den så att den fick fungera som spaghetti helt enkelt och gjorde en skåptömningsröra till. Jag hade faktiskt tagit några pedagogiska bilder på hur det ser ut när man ångkokar i en sådan ångkokningsinsats som vi har hemma, men jag lyckades på något magiskt vis radera både de bilderna och bilden på den färdiga rätten. Istället får ni hålla till godo med en bild på det vi lagade igår, getost- och kikärtsbollar med rostade rotsaker med en röra på yoghurt och rostad vitlök och en röra på soltorkade tomater och cashewnötter. Det blev verkligen jättegott men jag måste modifiera receptet på "bollarna" eftersom smeten blev alldeles för ohanterlig. Så jag återkommer med receptet någon gång framöver om jag lyckas. 
Ångkokningsinsatsen är hur som helst en smart grej som du bara lägger över en kastrull med lite kokande vatten i botten och efter några minuter fiskar du upp maten och låter den sila av. En sån här t.ex.
Inte alls zucchinipasta med jordnötspesto och Oumph 

Zucchinipasta med jordnötspesto och Oumph

ca 4 portioner

1 påse Oumph eller Quornbitar (jag använde Oumph Garlic & Thyme men okryddade går lika bra) 
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
en liten bit ingefära
1/2 lime
ca 2 msk jordnötssmör (jordnötter går precis lika bra)
ca 2 msk jordnötsolja
koriander, antingen en kruka eller en ask fryst
valfri mängd rucola
ev. lite gurkmeja
chilipulver, currypaste eller Sambal Oelek
1 ask körsbärstomater
1/2 paket krossade tomater
1/2 burk kokosmjölk
1 burk bönor, t.ex. Cannellinibönor

1. Hacka lök och riv vitlök och ingefära och fräs på svag värme tillsammans med chili och gurkmeja i olja några minuter. 
2. Häll ner löken i en mixerskål och mixa tillsammans med pressad lime, jordnötssmör, jordnötsolja, koriander, ruccola och salt. 
3. Fräs Oumph i olja en kort stund på hög värme. Sänk värmen och blanda ner kokosmjölk, tomater och det mixade i stekpannan. Låt puttra tills tomaterna gått sönder. Smaka av med salt och en nypa socker och tillsätt bönorna.
4. Strimla zucchinin tunt. Koka upp lite vatten i en kastrull och lägg zucchinin i ångkokningsinsatsen och låt ångkoka några minuter. Häll av vattnet och salta zucchinin. 


Zinfandelvin av
 Charles Smith, nu
på ett bolag
 nära mig. Köööp! 
Den här helgen har för ovanlighetens skull varit en riktigt soft och asocial hemmapularhelg. Kaminen och kastrullerna har gått varma och jag har både sprungit och åkt skidor i skogen. Första skidåkningen på tio år och med sprillans nya skidor. Det var ingen vacker syn och jag måste även erkänna att det krävdes googlande för att förstå hur pjäxorna skulle fastna i skidorna... Men när jag väl fattat så inser jag ju att det inte är i närheten så bökigt att åka med moderna skidor som med mina gamla skidor från Edsbyn med råttfällebindningar som jag drogs med under alla åren av utegympa med skidtvång. Och att helt enkelt inte vara tvungen gör väl sitt för motivationen också. Spåren är dock inte uppdragna ännu så jag åkte antingen i någon annans gamla spår eller gjorde mina egna. Det primära syftet med att skaffa skidor var att kunna träna i skogen även under vinterhalvåret och därigenom sluta hata vintern. Jag tror att det eventuellt kan fungera.  

I väntan på kommunal spårdragning får man dra sina egna spår.
Inga konstigheter för en terränglöpare. 

Kommentarer