Strimmelhets del 3 och flummigt på fat

Jag skulle ha varit så sjukt mer nöjd över gårdagens mat om det inte hade varit för SVT:s nya matprogram Vegorätt. Om någon har missat debatten kring detta kan jag sammanfatta den med att man har producerat ett matlagningsprogram som jag trodde skulle inspirera till vegetarisk matlagning men istället mest troligt kommer att få både vegetarianer och köttätare att aldrig mer vilja äta vare sig vegetariskt eller "hälsosamt". Nåväl, maten blev faktiskt väldigt god men förmodligen så sjukt jävla nyttig (dock inte vegetarisk) att det visade sig vara obligatoriskt med en semla till efterrätt. Den var varken raw eller glutenfri och sprängfylld med superhärliga tillsatser från Maxibageriet.  

Inmundigas med fördel på en höbal på en sommaräng på Österlen.

Belugasallad med varmrökt lax och blodgrape

4 portioner

2 dl belugalinser
3 dl matvete
300 g varmrökt lax
2 avokador
4 salladslökar
en påse sallad
1 blodgrape
1 blodapelsin
3-4 msk pumpakärnor
2 msk olivolja
2 msk sherryvinäger

1. Koka belugalinserna i ca 20 minuter. Låt stå och svalna lite i sitt vatten i kastrullen. 
2. Ta ut hinnfria klyftor av blodgrapen och blodapelsinen och lägg dem på ett serveringsfat/skål eller dylikt. Saften som rinner ut på skärbrädan häller du över i en skål. Pressa ut saft från skalresterna och hinnorna också. Blanda ner olja, vinäger och salt.
3. Sila av linserna och häll ner grapevinägretten i kastrullen.
4. Hacka salladslöken och häll ner i kastrullen. Låt gärna stå och marinera ett tag. 
5. Koka matvete med lite buljong och häll sedan över på serveringsfatet. 
6. Skär lax och avokado i mindre bitar och blanda ner detta tillsammans med linser, sallad och pumpakärnor. 

I Buffé fanns även ett recept på snabbpicklad morot som jag serverade till. Jag kokade upp en lag på 1 dl socker, 2 dl vatten och 1/2 dl ättika (24%) som fick svalna. Sedan strimlade jag några morötter med julienneskäraren och så fick de ligga en stund i lagen innan jag silade av morötterna. Helt sjukt gott, varför har jag aldrig gjort detta tidigare?! Hädanefter måste allt strimlas och ättikpicklas.

Jag gjorde också en gremolata ur Edward Bloms kokbok men tyckte att den blev lite väl skarp i smaken så det fick bli en yoghurtsås av den (persilja, citronzest, vitlök och olivolja i övrigt). Den var framförallt god till morötterna.


Kommentarer