Inkokt lax och triss i vinäger

Jag har faktiskt bara gjort inkokt lax en gång tidigare vad jag kan påminna mig. Oklart varför då det är ett jättelätt sätt att få perfekt tillagad lax på, samt att jag som bekant älskar allt med vinäger. I och för sig tror jag att jag använde ättika förra gången men jag älskar ju å andra sidan ättika också. I senaste numret av Allt om mat var det i alla fall ett recept på inkokt lax och rödkålssallad så igår blev det en variant på detta recept med många av de smaker jag är som mest besatt av för tillfället. I ursprungsreceptet skulle man tillverka en sojamajonnäs men det orkade jag verkligen inte och jag vet inte hur många gånger jag har tappat både tålamod och livslust av misslyckade majonnäser och aioli så jag gjorde en annan kall sås istället. Jag smakade av och justerade eftersom så det är ganska ungefärliga mått men det man vill åt är den perfekta balansen mellan sött och syrligt, umami från sojan och lite sting från senapen och pepparroten så det är bara att prova sig fram. Vill man gå all in på det asiatiska temat kan man ju förstås använda wasabi istället för pepparrot men det smakar ju ändå rätt likvärdigt så varför gå över ån efter vatten liksom? Det ska möjligtvis vara om man hemskt gärna vill åt känslan när man tar lite för mycket wasabi så att den liksom vandrar upp genom näsan till hjärnan. En rätt speciell känsla som jag tvivlar på att man kan uppnå med pepparrot. Såsen blev i alla fall verkligen urgod, och laxen också för den delen. Rödkålen fick dessutom en upphottning av en kruka koriander så det det säger ju sig självt att det här inte kan misslyckas. Go on, get cooking! som Gordon Ramsey skulle ha sagt.

Inkokt lax med rödkålssallad, koriander och pepparrotssås

4 portioner

600-800 g skinn- och benfri laxfilé
Vinägerlag:
1 liter vatten
1 1/2 dl vitvinsvinäger
1 msk salt
skal från en lime
4 limeblad
5 cm ingefära
1 röd chili
lite koriander
Rödkålssallad:
1/2 rödkålshuvud (ca 1 kg?)
5 salladslökar
11/2 tsk salt
4-5 tsk sesamolja
4 tsk vitvinsvinäger
1 röd chili, hackad
1 cm riven ingefära
Pepparrotssås:
1 burk crème fraiche (jag använde lätt)
ca 3-4 msk majonnäs (Hellmann's är min favorit)
senap efter smak (jag använde ca 2-3 tsk av en söt senap plus nån tsk dijonsenap)
ev. lite socker eller honung om du inte använder söt senap
ca 2 tsk vitvinsvinäger
ca 1 msk japansk soja
ordentligt med pepparrot (jag använde pepparrot på tub och tog säkert nästan halva tuben)

1. Blanda vatten, vinäger och salt i en rymlig gryta. Skala och skiva ingefära och häll ner i grytan tillsammans med delad chili och limeblad. Låt koka upp och sedan sjuda i ca 5 min. 
2. Skär laxfilén i fyra bitar och lägg ner i den sjudande lagen. Stäng av plattan och låt grytan stå kvar på eftervärme i ca 5 min. Dra sedan bort den från värmen och ställ kallt. 
3. Strimla rödkålen (massera den ev. med saltet ett tag för att mjuka upp den. Vi använde matberedaren och lät kålen stå över natten så det kändes inte nödvändigt) och lägg i en stor skål. 
4. Skiva salladslöken och blanda ner i skålen. Tillsätt vinäger, sesamolja, chili, ingefära och koriander och blanda ordentligt. 
5. Rör ihop crème fraiche och majonnäs och smaka av med övriga ingredienser. 
6. Ta upp laxen ur lagen och låt den rinna av. Servera med rödkålssallad, pepparrotsås och ev. ris, risnudlar, matvete eller dylikt. 


För övrigt är inte säsongen för blodgrape slut ännu! Här med ugnsrostad sötpotatis och palsternacka, fetaost, avokado och rökt makrill med en vinägrett på blodgrapesaft, olivolja och balsamvinäger. Mycket gott men skulle nog ha varit ännu godare med lax eller halloumi.

Kommentarer