Tidernas mest tacksamma smörgåstårta

Jag kan få lite ångest å större delen av världens vägnar för att den har gått miste om smörgåstårta. Det känns sjukt lokalt och är enligt min mening sjukt underskattat. Sedan är det såklart stor skillnad på smörgåstårta och smörgåstårta och varianter med grädde och leverpastej göra sig icke besvär om jag får välja. Min mamma gör kanske världens godaste smörgåstårta och den innehåller alltid räkor och rökt lax och är krämig utan att vara stabbig. Den går liksom inte att konkurrera med så därför är den enda smörgåstårtan jag brukar göra en helt annan variant. Det här receptet kommer från ICA Buffé och jag har gjort det flera gånger och faktiskt brukar den gå hem både hos smörgåstårtsfantaster och hos dem som är mindre entusiastiska till smörgåstårta som fenomen. I stora drag brukar jag följa receptet men adderar gärna lite yoghurt i fyllningen och lägger till kokta, skivade ägg på ett av lagren. Dessutom brukar jag använda Hönökaka som botten men då får man ju hålla till godo med en rund tårta och den blir så stor att det inte finns något annat än en plåt i ett normalt hushåll som den ryms på och således ryms den inte i kylskåpet heller. En gång i tiden, jag tror att det var min tjugonde födelsedag, hade mamma bakat en stor, rund smörgåstårta som stod på kylning på en plåt under plastpåsar på min balkong inför ett släktkalas kommande dag. Jag hade party i största allmänhet hemma och tänkte väl inte så mycket på att folk kanske ville gå ut på balkongen och röka och ha sig, vilket jag tydligen borde ha gjort. Dagen efter tog jag fram tårtan just innan släkten skulle anlända och hittade ett tjusigt fotavtryck i mitten. Resten är historia men min smörgsårta goes something like this: 

Lite snålt med rucolan och störigt ocentrerad men himla god

Smörgåstårta á la Club Sandwich

2 paket bacon
1 grillad kyckling
12 soltorkade tomater i olja
1 dl majonnäs
4-5 dl turkisk yoghurt
1 dl hackad gräslök
1 tsk dijonsenap
1/2 tsk salt
svartpeppar
5 ägg
6 st Hönökakor (2 paket)
400 g rumsvarm färskost (det blir bra med nån lightvariant om man inte vill ha den så stabbig)
1 paket körsbärstomater
lite rucola

1. Stek baconet knaprigt i en stekpanna och låt rinna av på hushållspapper innan du hackar det. 
2. Plocka köttet från kycklingen och skär i mindre bitar. Hacka de soltorkade tomaterna. 
3. Koka äggen och kyl i kallvatten innan du skalar dem.
4. Blanda kyckling och tomater med yoghurt, majonnäs, gräslök, senap, salt, peppar och 2/3 av baconet. 
5. Lägg ut två Hönökakor (halvmåneformade) på en plåt eller stor bricka. Bred på hälften av fyllningen. Skiva äggen med en äggskärare och täck botten. Lägg på ett lager bröd till men lägg brödet så att inte skarven är på samma ställe som på det undre lagret. Bred på resterande fyllning och lägg på det sista brödlagret i samma riktning som det första lagret.
6. Bred färskost på ovansidan. Garnera med tomathalvor, rucola och de resterande baconsmulorna. 


Kommentarer