Asiatiska fiskbiffar med mangokålsallad

Varje gång jag gör fiskbiffar undrar jag varför jag inte gör det oftare. Förvisso lite kladdigt att hantera men inte direkt svårt utan snarare svårt att misslyckas. När jag köper en hel laxsida brukar jag skära bort de lite tunnare och ojämna kantbitarna eftersom de lätt blir lite torra och överkokta när man tillagar en hel sida. In i frysen och använd till t.ex. soppa eller biffar. Kålsalladen hittade jag inspiration till ur Good mood food - Maten som höjer humör och energi. Jag använde dock kinakål istället för spetskål i min variant och smaksatte med balsamvinäger. Jag säger som Gordon Ramsey: "Go on, get cooking!". 

Asiatiska fiskbiffar med mangokål

ca 400-500 gram laxfilé 
200 g kallrökt lax
4 kokta, skalade potatisar
lite citrongräs (jag använde torkat)
skalet från 1 lime
2 msk fisksås
ca 1 msk riven ingefära
2 ägg
koriander (jag tog ca 1/2 paket fryst)
peppar (salt behövs mest troligt inte om du använder fisksås och rökt lax)
Kålsallad:
1 kinakålshuvud
1 lime, saften
2 msk ljus balsamvinäger
1-2 msk olivolja
1/2 paket fryst mango, tinad
lite salt

1. Blanda olja, vinäger, mango, salt och limesaft i en stor skål.
2. Strimla kålen, gärna i en matberedare, och blanda ner i skålen. 
3. Mixa alla ingredienser utom fisk och ägg jämnt i en matberedare. Tillsätt därefter fisk och ägg och mixa tills det är precis blandat men helst inte för länge då det kan bli lite gummiaktigt annars. 
4. Forma biffar (går bra om man blöter händerna med kallvatten först) och stek några åt gången i en stekpanna. Börja med ganska hög värme och dra ner den efter en stund. Vänd biffarna efter några minuter och stek färdigt på andra sidan. 

Servera med t.ex. svart ris, pepparrotsyoghurt, sugar snaps och avokado. 


Utöver fiskbiffarna blev det lite grillning förra helgen och jag testade bland annat att marinera kyckling och sedan använda marinaden som en såsbas genom att koka ihop den med kokosmjölk tills den blev lagom tjock. Den blev ganska syrlig och passade väldigt bra ihop med kyckling och sötpotatis. Dagen efter skar sig dock såsen på ett märkligt sätt och såg inte så himla fräsch ut längre så ät den helst direkt. 

Marinad till kyckling

1 lime, saften
1 msk olivolja
2 msk tamarind
2 msk socker
3 msk japansk soja
1 msk riven ingefära




Kommentarer