Humörmat trots brist på färg

För ett tag sedan lånade jag en kokbok som heter Good mood food - Maten som lyfter humör och energi (Ulrika Hoffer). Inte så mycket för att jag hade ett skriande behov av just det utan mer för att jag hade läst om den och tyckte att den verkade ha bra recept. I stora drag innehåller den ganska mycket av sådan mat jag gärna lagar hemma och har fina bilder och många enkla recept med mycket grönsaker. Rekommenderas, särskilt för den som inte äter gluten och mjölk. Häromveckan lagade jag en kycklingrätt med viss inspiration från boken men med lite annan smaksättning och andra tillbehör. Väldigt enkelt och väldigt gott (trots avsaknaden av färg) och jag blev på bra humör. 

Kyckling i cashewsås

700 g kycklingfilé, gärna lårinnerfilé 
100 gram cashewnötter
1 burk kokosmjölk
ca 1-2 msk golden milk paste eller motsvarande kryddor
1 tsk cayennepeppar
1-2 tsk mirin
1-2 tsk japansk soja
1-2 msk svart bönsås
ev. lite honung eller dylikt
salt

1. Mixa alla ingredienser utom kycklingen till en slät sås. 
2. Skär ev. kycklingen i mindre bitar och fräs i en gryta tills den fått lite yta.
3. Häll såsen över kycklingen och låt puttra på svag värme i ca 15-20 minuter. Smaksätt med salt och eventuellt någon sötning. 

Servera med t.ex. couscous och ugnsrostad blomkål och aubergine. 

Kommentarer