Jordnötspanerad tofu med svart bönsås i pitabröd


Syftet med såsen till den här rätten var att den både skulle få marinera tofu och baka aubergine och dessutom serveras som extrasås på sidan av. Jag ville testa att göra egen svart bönsås och hittade ett recept på nätet som jag började med. Dock insåg jag lite för sent att skribenten nog måste ha avsett att använda färdigfermenterade svarta bönor, något som jag inte hade, utan jag tog vanliga på burk. Efter att ha följt receptet i stora drag fick jag en sås med exakt konsistens som sås på dåliga kinarestauranger, s.k. snorsås. Jag har därmed lärt mig att för mycket redning verkar vara förklaringen bakom riktigt snuskig såskonsistens. Det fanns alltså förbättringspotential, både smak- och konsistensmässigt, så jag byggde på såsen med risvinäger, fisksås, socker, sesamolja och extra soja. I slutändan utgjordes såsen av nedanstående ingredienser men mängderna av soja, sesamolja, vatten, vinäger och fisksås är något höftade. Jag använde också mer redning än angivet och fick därmed späda med vatten så börja med angivna mängder och låt koktiden avgöra hur mycket vätska och eventuell redning som behövs. Jag tror att det är bra om den blir trögflytande och lite klibbig för att kunna panera den utan ägg. Den här blev lite för oklibbig och paneringen föll av lite här och där så nästa gång skulle jag nog prova att antingen tillsätta mer socker och låta såsen koka ganska länge och förhoppningsvis kunna skippa redningen. Blir såsen för söt - tillsätt mer vinäger eller t.ex. lite lime, men tanken är att den ska vara lite sötsalt. Ett annat alternativ för enklare panering kan vara att torka av tofun efter marineringen och vända den i ägg innan panering.

Såsen blev tids nog väldigt god men ganska salt så till servering räcker det med att bara droppa över lite extra sås. Du kan också prova dig fram med mängden soja. En god majonnäs blev en bra smakbrytning men bäst av allt blev nog ändå auberginen. Bönorna var framförallt där för att jag ville ha något lite krispigt till allt det mjuka. I och för sig glömde jag pitabröden i ugnen så de var krispiga som knäckebröd...
Trots att rätten alltså har förbättringspotential blev betyget 8/10 så helt klart värt att prova vidare. För en snabbare variant, använd färdigköpt svart bönsås och koka eventuellt ihop den med lite vinäger, fisksås, soja och sesamolja.

Jordnötspanerad tofu med svart bönsås och bakad aubergine i pitabröd

 Svart bönsås:
2 msk svarta bönor
2 msk riven ingefära
2 vitlöksklyftor 
1 msk olja
4-5 msk ljus soja
2 msk sake
2 msk risvinäger
2 msk sesamolja
1 msk fisksås
1 msk socker
ca 5 dl buljong
ev lite maizena
Tofu:
2 paket tofu á 270 gram
1,5 dl rostade jordnötter
2 dl panko
Tillbehör:
1 aubergine
svamp
1 påse färsk spenat
gröna bönor
sesamfrön, gärna svarta
pitabröd
sojamajonnäs (jag gjorde denna variant fast med lite sesamolja i)

1. Finhacka bönorna och vitlöken och fräs med riven ingefära i olja. 
2. Tillsätt övriga ingredienser, utom sesamolja, och låt puttra ihop till en ganska tjock sås. Smaka av och justera vid behov och red eventuellt av såsen med lite maizena om den är för lös. Smaka av med sesamolja på slutet. 
3. Skiva tofun i ca 10 skivor per paket och lägg skivorna mellan hushållspapper och gärna under press ett tag. Lägg dem i en bunke eller plastpåse och häll över lite av såsen och låt gärna marinera till nästa dag. 
4. Skiva auberginen i cm-tjocka skivor och lägg på en skärbräda. Strö på salt på skivorna och låt stå tills det kommit ut en del vätska, gärna någon timme. Lägg därefter skivorna mellan hushållspapper för att få bort överflödig vätska. Lägg ut aubergineskivorna på en plåt med bakplåtspapper och lägg på en klick av bönsåsen på varje skiva. Strö på lite sesamfrön och rosta i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter. Dra gärna upp temperaturen lite och slå på grillen mot slutet. 
5. Skiva svamp och fräs tillsammans med lite vitlök och ingefära. Rör ner spenat mot slutet och smaka av med salt och peppar. 
6. Krossa jordnötter fint och blanda med panko eller ströbröd på ett fat. 
7. Plocka upp tofuskivorna och vänd dem i paneringen. Stek skivorna på medelhög värme några minuter på båda sidor. 
8. Värm pitabröden, värm på såsen och tillaga eventuellt bönorna. 

Ner med allt i pitabröd och ringla på lite extra sås och majonnäs.


Kommentarer