Müsli med kokos, tranbär och mandel

Varför har det tagit framtill nu att göra egen müsli? Varför, varför, varför? Så många förlorade år av müslirelaterade besvikelser. Jag har för länge sedan vant mig vid att behöva tillsätta nötter, frön eller pumpakärnor och peta bort ett överflöd av russin, eller gud förbjude, torkade bananskivor. Ibland verkar en müsli vara helt okej till en början men när man kommer ner en bit i påsen inser man att alla nötter låg överst och kvar i botten finns inget annat än trasiga havregryn och russin. Men nu är det slut! Det här receptet tål naturligtvis att varieras men basen var liksom egentligen ganska perfekt. Niklas blev vansinnigt avundsjuk och gjorde en egen blandning på samma bas men med riven kokos och russin (eftersom jag roffade åt mig alla flagor och tranbär) samt kanel. Den blev god den också men jag tar tranbär alla gånger framför russin om jag får välja. När det gäller kokosolja rekommenderar jag i det här fallet framförallt kallpressad (extra virgin) som smakar mycket kokos. Renée Voltaire har en som heter bara Virgin och den smakar förvisso kokos men även lätt härsket. Personligen tycker jag bäst om Cocosa följt av Kung Markatta men vill du inte ha kokossmak går det såklart bra med vad som helst för fett som tål upphettning och inte smakar något särskilt. 
Är man frän, modern eller vill sälja sin müsli dyrt kallar man säkert detta för granola men jag håller mig till müsli, även fast den är ugnsrostad.

Ugnsrostad müsli med kokos, tranbär och mandel

En långpanna

8 dl grynblandning (jag använde denna
4 dl puffat ris
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl grovhackad mandel
en nypa salt
2 msk honung
2 msk kokosolja (gärna kallpressad/Extra virgin
1,5 dl vatten
2 dl torkade tranbär
1 dl kokosflagor

1. Blanda gryn, puffat ris, mandel, salt, solros- och pumpakärnor i en bunke.
2. Smält honungen och kokosoljan i vattnet i en kastrull. Häll ner det i bunken och blanda ordentligt.
3. Bred ut blandningen i en bakpappersklädd långpanna och rosta i ugnen i 200 grader ca 20 minuter. Rör om några gånger under tiden och passa så att inte mandeln bränns, dra i så fall ner värmen. Slå av ugnen och låt stå på eftervärme och torka en stund.
4. Blanda ner kokos och tranbär i müslin och häll upp på burk.

Kommentarer