Potatissallad med getostpesto och rabarberchutney

Jag äter faktiskt pinsamt lite potatis. Inte som ett resultat av något medvetet val utan det blir mest annat helt enkelt och i nio fall av tio väljer jag egentligen hellre någon annan rotsak. Men det är ändå något särskilt med färskpotatis. Och ska man äta t.ex. sill så känns faktiskt inte något annat än potatis som är ett värdigt tillbehör. Med lite väl vald smaksättning tycker jag faktiskt att potatis kan bli awesome och den här potatissalladen var ett bra exempel. Originalreceptet kommer något reviderat från Allt om mat och till potatissalladen blev det grillad lax med rabarberchutney. Hård getost (i alla fall den sorten jag använde, Chevrette) smakar ganska milt och fick bra omdömen även hos en icke-getostfantast. Hallon, basilika och lax är en sedan tidigare fastställd vinnande smakkombo så jag kan tänka mig att hallon istället för björnbär kan bli en hit också men eventuellt känns rabarberchutney till som lite overkill då. Eller? More is more? Rabarber är ju ändå rabarber...

Potatissallad med getostpesto och björnbär

ca 1 kg färskpotatis
1 zucchini
3 msk vitvinsvinäger
250 g frysta sojabönor, tinade
1 kruka basilika
1 vitlöksklyfta
1 dl olivolja 
1 tsk salt
1 påse ruccola
ca 200 g hård getost
ca 1/2 paket frysta björnbär, tinade 

1. Skiva zucchinin tunt, gärna med mandolin, och lägg i en stor skål. Häll över vinäger och låt stå och dra en stund. 
2. Skrubba och koka färskpotatisen. 
3. Riv ner ca 3/4 av getosten i en mixerkanna. Tillsätt basilika, vitlök, olivolja, salt och ungefär halva påsen ruccola (ca 30 g) och mixa slätt. 
4. Dela potatisen i mindre bitar/halvor och häll ner den i skålen med zucchini. Rör ner sojabönorna och peston. Toppa med björnbären och hyvla över resterande mängd getost.

Rabarberchutney

ca 400 g rabarber
1 dl socker
3 msk vitvinsvinäger
1 hackad röd chili

Skiva rabarbern och häll ner med  övriga ingredienser i en kastrull. 
Låt koka ca 15-20 minuter.



Kommentarer