Sesam- och sojatofu med marinerade belugalinser

Prisa gudarna för långhelger. Det enda jag kan klaga på är väl att jag är lite trött på kött och grillat just nu så därför satt det extra bra med icke-köttig och icke-grillad mat idag. Tofu behöver ju lite hjälp för att smaka något och här provade jag att marinera den skivad för att sedan panera den i panko och svarta sesamfrön. Marinaden fick bli salladsdressing och på grund av att de frysta sojabönorna var slut på affären testade jag okra istället. Det var gott, påminde om ärtor och sparris lite i smaken. Det fick dock en märklig segslemmig yta efter kokning men det försvann en del efter en stunds nedkylning i vatten. 

Sesam- och sojamarinerade belugalinser med panerad tofu

2 paket naturell tofu á 270 g
1 påse blandad sallad
250 g grön sparris
1 paket fryst okra eller gröna sojabönor, 250 g
1 ask körsbärstomater
2 avokado
lite koriander
2 dl belugalinser
sherryvinäger
panko eller ströbröd
svarta sesamfrön
salt & peppar
Marinad:
3 msk japansk soja
1,5 msk sesamolja
1,5 msk risvinäger
2 tsk socker
lite pepparrot eller ingefära, riven
1 vitlöksklyfta, riven/pressad
1 röd chili, hackad (jag använde ättikspicklad chili)

1. Blanda ihop ingredienserna till marinaden. 
2. Skiva tofun och lägg i en plastpåse. Häll marinaden i påsen och låt ligga ett tag, gärna över natten. 
3. Koka belugalinserna med buljong i ca 20 minuter. Häll av ev. överbliven vätska och blanda ner lite sherryvinäger. 
4. Skär sparris i bitar och koka i saltat vatten några minuter tillsammans med okran.
5. Blanda panko, sesamfrön, salt och peppar på en tallrik. Ta upp tofun ur marinaden och vänd den i paneringen. Häll ner marinaden i en stor salladsskål. 
6. Stek tofun i olja tills den fått färg på båda sidorna .
7. Blanda ner de nykokta linserna, sparris, okra, sallad, skivade körsbärstomater och avokado i skålen och hacka ner lite koriander. Jag strödde på överbliven panering vid servering. 




Kommentarer