Tuna Fishcakes - konsten att pimpa tonfisk

Nu har jag plöjt igenom alla avsnitt av Gordon Ramsey's Ultimate Cookery Course - 100 recepes to stake your life on. Bra matlagningsprogram som jag sagt tidigare och ett av de sista recepten har jag precis provat - Tuna Fishcakes. När jag såg det insåg jag att det påminde en del om ett recept på fiskbollar jag gjort några gånger tidigare där jag brukar använda en blandning av vit fisk och lax, ibland kallrökt. De blir magiskt goda och naturligtvis hade jag inte lika höga förhoppningar på något som har en bas bestående av burktonfisk. Jag brukar ibland önska att jag skulle gilla det lite mer bara för att det vore så himla praktiskt men ärligt talat tycker jag inte att det är en fantastisk råvara. Men det här receptet var jag ändå försiktigt positivt inställd till och tänkte att det kunde vara värt att prova. I Allt om mat nyligen var det ett test av olika tonfiskmärken och tydligen var det enorm skillnad i smak, pris och konsistens. ICA:s tonfisk i vatten var ett av de som fick bäst testresultat så det fick det också bli. I stora drag följde jag Gordon Ramsey's recept här men hade ingen salladslök och adderade lite tamarisoja och fiberhusk till min variant. Betyget blev faktiskt en svag åtta, delvis för att jag hade en grym såsbuffé från rester av vårrullar hemma: sojamajonnäs, Nuoc cham, och sesamdippsås, som alla passade väldigt bra till både fiskkakorna (låter bättre på engelska...) och till jasminris. Alltså riktigt bra betyg med tanke på att rätten består mest av billiga konserver och faktiskt är både snabb- och lättlagad. Go on, get cooking! 

Tuna Fishcakes

12-14 stycken (4 portioner)

3 burkar tonfisk på burk á 150 g avrunnen vikt
1 röd chili
några cm ingefära
ca 1/2 burk vattenkastanjer
koriander (3 msk hackad, minst)
5-6 st små limeblad, torkade (det borde funka bra med lite vanlig lime eller citrongräs om du inte har några limeblad)
2 tsk fisksås
2 tsk tamarisoja
2 ägg
ev ca 2 tsk fiberhusk
salt & peppar

1. Låt tonfisken rinna av ordentligt i en sil och häll över i en mixer eller bunke som tål stavmixer.
2. Koka limebladen i vatten i några minuter och skär sedan eventuellt bort stjälkarna om de är grova. Lägg ner bladen i bunken med tonfisk.
3. Grovhacka avrunna vattenkastanjer och chilin och tillsätt till tonfisken. Ta med kärnorna om den är mild och tillsätt i så fall eventuellt lite chiliflakes också. 
4. Riv ner ingefäran och tillsätt hackad koriander, fisksås, soja och ägg. Mixa till en slät smet och smaka av med salt och peppar. Om smeten ser kladdig ut kan du tillsätta lite fiberhusk och låta den stå och svälla en liten stund. 
5. Forma bollar ungefär stora som golfbollar och platta ut dem något. Stek i olivolja på medelvärme i ett par minuter på vardera sida.

Kommentarer