10-stegsraketen för den optimala lasagnekonstruktionen

Lasagne är ju en sån där rätt som man kan variera i det oändliga och som jag brukar höfta ihop när jag råkar ha lite passande ingredienser till och hyfsat gott om tid (är man två som hjälps åt tar det i och för sig inte så lång tid om man använder färska lasagneplattor). Ofta kan det vara rester från någon ostbricka eller dylikt som får styra vad det blir i lasagnen i övrigt. På bilden nedan blev det en viltlasagne på renfärssås, svamp, palsternacka samt en ostsås på brieost och ädelost. Till det valnötter, päron och lättkokta, smörstekta sockerärter. På den undre lasagnen var det istället västerbottensost som fanns över så där blev det lax, räkor, stekt zucchini, aubergine och spenat i. 


Det viktigaste med en lasagne är att den är tillräckligt såsig. Gör den gärna såsig i överkant och låt den stå tills nästa dag så kommer den att ha stelnat till sig lite men smaka nästan ännu bättre. För den rätta blötman rekommenderar jag att göra antingen någon form av färssås, tomatsås eller spenatsås som en såsig grund och sedan ganska mycket ostsås som bas till en lasagne på 300 g lasagneplattor. När jag gör ostsås brukar jag smälta lite smör, vispa ner lite mjöl och röra ner ungefär 8 dl mjölk, sjuda upp och sedan blanda i ost, salt och peppar. Sedan föredrar jag att försteka grönsaker för sig och lägga på. Här är min 10-stegsraket för den optimala lasagnekonstruktionen:

1 - Ostås
2 - Lasagneplattor
3 - Såsig röra
4 - Grönsaker
4 - Ostsås
5 - Lasagneplattor
6 - Såsig röra
7 - Grönsaker (om det finns över)
8 - Lasagneplattor
9 - Ostås
10 - Eventuellt lite extra riven ost och hackad salladslök eller gräslök.


Matrics färska lasagneplattor är de enda jag provat som jag tycker är riktigt bra både till konsistens, smak och hanterbarhet. Andra märken går bara sönder och har sig och fördelen med dessa paket på 300 g är att de passar väldigt bra i en stor ugnsform som den nedan. Två remsor per lager, inget svinn och man måste inte hålla på och bryta av plattor och sedan spara ett öppnat paket i skafferiet som sedan blir ståendes i flera år. Till en sådan här form blir det ju dock tre lager så fuska inte med såsen.


Kommentarer