Puylinser med palsternacka, rödbetor och halloumi. Och så en sen födelsedag.

Jag upptäckte just att bloggen fyllde sex år häromdagen. Då skulle man ju lätt kunna tro att jag skulle drämma till med nåt storslaget och bökigt recept men jag dammar av ett gammalt bortglömt utkast på lite schyst vegetarisk vardagsmat som jag gjorde för några veckor sedan istället. 

Eftersom jag använde hemodlad palsternacka här så ville jag testa om blasten gick att använda till något vettigt. Att fräsa i olja blev ganska bra, det påminde lite om friterad grönkål. Att göra pesto på den är däremot är inget jag rekommenderar till andra än bittergommar med stålmagar. Möjligtvis kan det funka om man använder späd blast men den här var rätt grov med en skarp smak och väldigt fibrig konsistens. I övrigt var det inte direkt något nytt koncept då jag tidigare gjort liknande rätter men med sötpotatis och belugalinser. Däremot har jag inte använt puylinser så mycket tidigare men kan konstatera att de är väldigt snarlika belugalinser i smak och konsistens. Möjligtvis att puylinserna är aningen godare men bara marginellt. Båda sorterna vinner framförallt på att de inte blir mjuka och mjöliga som andra linser lätt blir och belugalinserna är ju lätt snyggast.

Drakbönor är egentligen skitsnygga men har fått färg av rödbetorna här

Puylinser med palsternacka, rödbetor och halloumi

Linserna:
2 dl puylinser
1 dl rödvin
2 dl vatten
1/2 buljongtärning
3 msk balsamvinäger
lite salt
I ugnen:
Palsternacka
Morötter
Rödbetor
olivolja
salt & peppar
Tillbehör:
färsk basilika
1 paket halloumi
1 paket fetaost
avokado
bönor (drakbönor på bilden)
pesto

1. Koka linserna i vin, vatten, buljong, vinäger och salt. Späd eventuellt med mer vätska om det behövs. Låt linserna svalna i kastrullen. Det gör inget om de kokar längre än enligt anvisningarna på paketet, de går typ inte att koka sönder. 
2. Ugnsrosta rotsakerna i 225 grader varm ugn ca 30 minuter. 
3. Skär avokado, halloumi och fetaost i mindre bitar. Blanda med rotsaker, basilika och linser och servera med lättkokta bönor och pesto. 

En annan variant som blivit lite av en klassiker hemma. Här med stekt
halloumi, belugalinser, sötpotatis, rucola, tomater och limeaioli





Kommentarer