Rotsaksgratäng med trattkantareller och en easy peasy hallonmousse

Den här helgen gjorde jag en variant av en köttfärslimpa som jag tydligen bloggade om för nästan exakt tre år sedan. Mycket enkel och god med den enda skillnaden att den här varianten bestod av 500 g renfärs och 300 g sojafärs. Eftersom det inte var några nyheter i övrigt så bjuder jag istället på ett recept på en rotsaksgratäng som jag gjorde för några veckor sedan. Gästerna stod för mycket smarrigt kaffelamm och uppdraget var helt enkelt att göra något passande tillbehör. Jag tror faktiskt inte att jag ens hade gjort potatisgratäng tidigare och tyckte att det kanske var på tiden att prova. Resultatet blev gott men något såsigt, särskilt tillsammans med den goda kaffesåsen som kom till lammet. 

Rotsaksgrätäng med trattkantareller

ca 1,5 kg rotsaker, t.ex. gulbetor, palsternacka och potatis
ca 2 dl torkade trattkantareller
1 gul lök
3-4 klyftor vitlök
3 dl vispgrädde
spadet från kantarellerna (ca 2 dl)
ca 1 dl mjölk (jag tog 3 dl då jag först hade tänkt koka rotsakerna i vätskan men det sket sig. Det resulterade i lite väl mycket vätska med kantarellvattnet också). 
1 msk fond (jag tog kycklingfond)
2 dl riven ost, gärna Västerbottensost
smör
salt & peppar
färsk timjan

1. Blötlägg kantarellerna i vatten och låt stå ett tag och mjukna. Sila av men spara vätskan och krama ur trattkantarellerna. Fräs i smör och smaka av med salt och peppar. 
2. Skala och hacka lök och vitlök. 
3. Skala och skiva rotsakerna ganska tunt. Blanda ihop lök och rotsaker och lägg i en smord ugnsform och strö över salt och peppar. 
4. Koka upp grädde, mjölk, kantarellspad och fond i en kastrull och låt koka några minuter. Smaksätt med salt och peppar.,
5. Häll vätskan över rotsakerna och strö över riven ost. Grädda i 200 g varm ugn i ca 45 minuter tills potatisen är mjuk. Strö på färsk timjan vid servering. 

Easy peasy hallonmousse med körsbär och mörk choklad

ca 6 portioner

250 g hallon
2 dl vispgrädde
1 dl crème fraiche 
2 ägg
2 msk socker
mörk choklad

1. Tina hallonen om de är frysta i en bunke eller mixerskål. 
2. Separera äggen och vispa vitorna i en bunke. Häll ner äggulorna i bunken med hallonen, tillsätt socker och vispa/mixa slätt. 
3. Vispa grädden med crème fraiche och vänd ihop detta med hallonvispet. Vänd ner äggvitorna. 
4. Fördela i portionsskålar och låt stå i kylen några timmar. 
5. Garnera med körsbär och lite riven choklad vid servering. 

Kommentarer