Söndagsstyckning med indiskt ris och spenat

Jag köper inte så ofta hel kyckling men idag gjorde jag faktiskt det och passade på att försöka lära mig hur man egentligen ska stycka en kyckling. Sist det gjordes här hemma fick jag en känsla av att det snarare var likskändning än matlagning det handlade om och tänkte att det nog borde gå att göra på något anständigare sätt. Youtube var min vän och jag hittade en enkel genomgång här

Det gick faktiskt ganska bra och varken jag eller kycklingen behövde känna oss särskilt besudlade. Kycklingen blev till en gryta och av skrovet kokade jag buljong som jag sedan använde till att koka indiskt ris. Styckar man kycklingen i god tid kan man förstås göra buljongen i förväg så att man kan använda av den även i grytan, men själv tog jag vatten och en buljongtärning för att få mat någon gång innan midnatt. Jag gjorde en stor sats ris, en god koriandersås och en spenatröra också med en tanke om att detta skulle gå att äta tillsammans med bönbullar jag tänkte göra om några dagar. Receptet på såsen och bönbullarna kommer senare, men kycklingen, riset och spenaten kommer här. 

Kycklingen blev jag bjuden på för ett par år sedan och det receptet kommer tydligen från Gwyneth Palthrows blogg men jag har modifierat det lite här. Spenaten och riset hade förlagor från sidan Laga indisk mat men också de med diverse ändringar. Spenatröran blev något av ett hastverk. Det var inget fel på den men det går säkert att hitta mycket bättre varianter och jag skulle gärna prova att göra riktig Palak paneer någon gång när jag har tid. Ett tips om du testar den är att vara lite slarvig när du pressar ur vätskan ur spenaten och behålla lite av den, samt ta mer yoghurt alternativt använda färskost istället för tofu för ett lite krämigare resultat. Auberginen hade väl just ingenting att göra med någonting men är rätt och slätt svingod.   

Kanelkyckling

1 hel kyckling
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
4-5 tomater
3 dl vitt vin
1,5 dl kycklingbujong
2 kanelstänger
mald kanel
salladslök eller späd purjolök
7-8 osvavlade aprikoser
salt & peppar

1. Stycka kycklingen och gnid in bitarna i salt, peppar och kanel. 
2. Bryn kycklingbitarna i olja i en rymlig gryta tills de fått färg. Lyft ut kycklingen. 
3. Hacka lök och vitlök och fräs i grytan några minuter. 
4. Grovhacka tomater och häll på tillsammans med vin, buljong och kanelstänger. 
5. Koka under lock tills kycklingbitarna lossnar från benen, ca 2 timmar. 
6. Klipp ner salladslök och aprikoser mot slutet och låt koka med en liten stund. 

Indiskt ris

ca 8 portioner
30 g smör
2 msk rapsolja
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
6 dl basmatiris
2 tsk gurkmeja
0,5 g saffran
ca 10-12 dl vatten eller kycklingbuljong
8 st kryddnejlikor
2 kanelstänger
ca 1,5 tsk salt (mängd beroende på hur mycket och hur salt buljong du använder)
sultanrussin
salladslök eller späd purjolök

1. Hacka lök och vitlök och fräs i smör och olja i en stor kastrull utan att löken tar färg. 
2. Häll på ris, saffran och gurkmeja och låt fräsa med en liten stund. 
3. Häll på buljong, kanelstänger, nejlikor och salt och låt koka upp. Koka under lock tills riset är klart, späd eventuellt med mer buljong vid behov. 
4. Klipp ner salladslök och strö över russin. 


Indisk spenatröra med tofu

2 msk olja
3 vitlöksklyftor
1 rödlök
lite spiskummin
1 hackad chili
1 msk mald koriander
2,5 dl matlagningsyoghurt
0,5 tsk gurkmeja
1 paket tofu
1 paket fryst, hackad spenat (450-600 g)
ev lite citronsaft och färsk koriander (jag hade ingen över och skippade det)

1. Hacka lök och vitlök och fräs tillsammans med spiskummin och koriander i olja en stekpanna. 
2. Tillsätt yoghurt och låt koka några minuter. 
3. Krama ur det mesta av vätskan ur spenaten och tillsätt till pannan. 
4. Tärna tofu och häll ner i spenaten och låt koka ett par minuter. Smaka av med salt och eventuellt citronsaft och koriander. 

Bakad aubergine

1 aubergine
Sås:
2 tsk socker
2 tsk fisksås
2 tsk mirin
2 tsk risvinäger
3 tsk japansk soja

1. Skiva auberginen i cm-tjocka skivor och lägg på ett papper. Salta skivorna och täck med ett till papper. Låt stå ett tag tills vätska dragits ur (gärna uppemot en timme om du har tid). 
2. Lägg auberginen i en ugnsform och häll över såsen. Baka i 200 grader i ca 30 minuter.

Kommentarer